Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) panee ­uusiksi loputkin edeltäjänsä Anne Bernerin hankeyhtiökaavailut. Uusi ministeri on aloittanut hallitusohjelman toteutuksen kuin tuulispää.

Ensimmäisenä huutia sai edeltäjä Bernerin (kesk) taksiuudistus. Sitten romukoppaan lensi Bernerin ajama Etelä-Suomen junaliikenteen kilpailutus.

LUE MYÖS: Anne Bernerin junasuunnitelman jyrännyt Sanna Marin käy nyt taksilain kimppuun

”Kilpailutus on keskeytetty. Se tarkoittaa, että mitään VR:n pilkkomista ei tule”, Marin sanoo Kauppalehdelle ja Uudelle Suomelle.

Hallitusohjelmassa jo sanottiin, että kilpailu on mahdollista Open Access -mallilla.

”Tänne voi tulla kilpailemaan, mutta jokaisella toimijalla pitää olla oma kalusto. VR:n kalustoa ei näille toimijoille siirretä, vaan niiden pitää investoida siihen itse”, Marin selittää kirjausta.

Mitään lainsäädäntöä Antti Rinteen hallituksen uusi linjaus ei tarvitse. Kilpailu avautuu ainakin periaatteessa EU:n neljännen rautatiedirektiivin takia. Suomessa on jo sen mahdollistava lainsäädäntö.

Helsingin seudun liikennettä hoitava kuntayhtymä HSL on jo kilpailuttamassa osaa junien lähiliikenteestä, jota ajettaisiin kuntien omistamalla kalustolla. Marin haluaa nähdä, miten se toteutuu.

LUE MYÖS: VR oli jo valmis pilkkomiseen – Uusi hallitus muutti suunnitelmat täysin: ”Markkina on auki”

Edellinen hallitus perusti viime talvena Pohjolan Rautatiet -osakeyhtiön, jonka pääomaksi valtio lahjoitti Nesteen osakkeita. Juuri Pohjolan Rautateiden alle piti tulla VR:stä lohkotut kalusto- ja kiinteistöyhtiöt. Nyt niitä ei siis tule.

Sinne piti perustaa myös omat hankeyhtiöt suurten raideinvestointien toteuttamista varten.

”Haluan keskusteluun realismia. Suurten raidehankkeiden toteuttaminen on paljon monimutkaisempaa, kuin on odotettu.”

Berner kertoi talvella, että hankeyhtiö Suomi-radan ja hankeyhtiö Turun tunnin junan perustamisesta kaupunkien ja Finavian kanssa on jo sovittu. Edellinen hallitus ei kuitenkaan ehtinyt niitä toteuttaa. Nyt Marin sanoo, että näidenkin hankeyhtiöiden perustamista selvitetään uudestaan, eikä hankkeiden toteutuminen ole vielä varmaa.

Marinin mukaan raideinvestoinneissa puhutaan valtavasta kokonaisuudesta, lähes 10 miljardista eurosta. Lue laajempi juttu raidehankkeista Kauppalehdestä.

LUE MYÖS:

Sanna Marin romutti Anne Bernerin junasuunnitelmat – ”Se oli meille yllätys, että Järvenpään ratkaisu sai niin suuren roolin”

Sanna Marin keskeytti kilpailutuksen – Nyt alkoi VR:ssä 250 miljoonan euron hankinta

Ruotsin valtionyhtiö SJ haastaa VR:n Suomessa – Liikenneministeri Sanna Marinin ratkaisu tuli yllätyksenä