Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) sanoo haluavansa palauttaa realismia keskusteluun nopeista raideyhteyksistä ja henkeyhtiöistä.

”Kyse ei ole poliittisesta tahdosta, vaan siitä mikä on mahdollista ja millä aikavälillä. Hankkeita edistetään ja pidän niitä tärkeinä. Ensin pitää kuitenkin olla uskottava suunnitelma siitä, miten hankkeet on mahdollista toteuttaa”, hän kirjoittaa Facbookissa.

Marinin ulostulo on vastaus etenkin sosiaalisessa mediassa virinneeseen arvosteluun, joka liittyy ministerin linjaukseen nopeista raideyhteyksistä. Marinin mukaan nopeiden junayhteyksien, kuten Tunnin junan, rakentaminen lähivuosina ei ole realismia.

Antti Rinteen (sd) hallitusohjelmassa linjataan kolmesta suuresta raidehankkeesta. Ne ovat päärata ja sen laajennukset (”Tampereen tunnin juna”), Helsingistä länteen suuntautuva rata (”Turun tunnin juna”) mukaan lukien Espoon kaupunkirata sekä Helsingistä itään suuntautuva rata (”Itärata”).

”Ensin pitää suunnitella ja varmistaa rahoitus ennen kuin voidaan rakentaa. Kolmen nopean yhteyden eli läntisen, pohjoisen ja itäisen radan rakentaminen maksaa yhteensä noin 10 miljardia euroa. Hankkeiden suunnittelu yksin maksaa noin 350 miljoonaa euroa. Tämä ei ole pieni raha ottaen huomioon, että yhden hallituskauden liikenteen kehittämisrahat ovat noin miljardin”, Marin kommentoi.

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve (kok) arvioi hiljattain, että jos Tunnin juna lykkääntyy, Suomi uhkaa menettää EU-tukia. Lue tarkemmin: Turun kaupunginjohtaja vastaa Sanna Marinille: ”Jos Tunnin juna lykkääntyy, uhkana menettää satojen miljoonien EU-tuet”

Marinin mukaan koko rahoitus pitää kuitenkin olla varmistettu, ennen kuin EU:lta voi saada mitään.

”EU:lta voi saada rahoitusta hankkeiden toteuttamiseen. Suunnitteluun voi saada jopa 50 prosenttia, mutta toteuttamiseen enimmillään 20 prosenttia. Todennäköisesti siis alle tämän. Ennen kuin EU:lta voi saada suunnittelu- tai toteutusrahoitusta pitää koko rahoitus olla varmistettu. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun pohjoisen yhteyden suunnittelu maksaa 150 miljoonaa euroa, pitää rahoitus olla varmistettu 150 miljoonalle eurolle vaikka EU lopulta maksaisikin puolet suunnittelun kustannuksista. EU rahaa myös haetaan, eikä sen saamisesta ole varmuutta", Marin huomauttaa.

Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti (kok) sanoi lauantaina, että Marinin linja on epäselvä.

”Mitkä ovat ratahankkeiden osalta tavoitteet ja miten niiden saavuttamista edistetään? Entä prioriteetit”, hän kysyy Twitterissä.

Marin vastaa vetoamalla realismiin.

”Hankkeet pitää ensin suunnitella ja niille pitää varmistaa rahoitus ennen kuin kuokka voi iskeä maahan. Asiassa ei viivytellä, vaan hankkeita edistetään. Realismia tämä keskustelu kuitenkin kaipaa. Vaikka hanke laitettaisiin liikkeelle jo tänään, voisi liikennöinti alkaa vasta 2030-luvulla. Nämä eivät ole mitään muutaman vuoden pikku projekteja vaan valtavan kokoisia hankkeita. Uskon, että suunnittelussa päästään eteenpäin nopeasti. Hankkeita edistetään kuten hallitusohjelmassa on linjattu. Helppo harjoitus tämä ei kuitenkaan ole.”

Lue lisää: Pankinjohtajalta viesti Sanna Marinille: ”Tunnin juna tarvitsee uusia ratkaisuja”