Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd) päätös kevytautoja koskevan lain lykkäämisestä saa osakseen kovaa arvostelua.

Marin tiedotti perjantaina eduskunnassa, että kevytautolakia ei esitetä kumottavaksi. Sen sijaan Antti Rinteen (sd) hallitus pyrkii korjaamaan jo hyväksyttyä lakia, jonka oli tarkoitus tulla voimaan 1.11.2019. Marinin mukaan lausuntokierrokselle lähtee nyt lakiesitys, jossa kevytautolain voimaantuloa lykätään vuodella niin, että se tulisi voimaan 1.11.2020.

Lue tarkemmin: IL-TV: Sanna Marin: Lakia kevytautoista ei kumota vaan lykätään – ”Teemme kaikkemme”

Teknisen kaupan asiamies Hannu Kyyhkynen pitää hallituksen ratkaisua EU-lainsäädännön vastaisena.

”Suomen hallitus peräänkuuluttaa EU:ssa kovasti oikeuskäytäntöjen noudattamista mutta harkitsee itse selkeästi EU-lainsäädännön vastaista autoalan "lobbaamaa" lakia liikenneturvallisuuden kustannuksella! Onkos tämä nyt johdonmukaista”, hän kysyy Twitterissä.

Teknisen kaupan liitto sanoo omassa kommentissaan, että päätöksellä ”varmistetaan ainoastaan se, että markkinat ovat sekaisin taas yhden lisävuoden”.

(Juttu jatkuu tviittien alla.)

Marin kertoi elokuun lopulla, että Suomi saattaa joutua kumoamaan viime joulukuussa eduskunnassa hyväksytyn lain kevytautoista. Hankkeen käynnisti edellinen hallitus ja sen on ollut tarkoitus korvata vaaralliseksi koetut mopoautot liikenteessä.

Taustalla on Euroopan komission huomautus asiasta. Komissio on huolissaan suomalaisten kevytautojen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle.

”Tavoitteellista viivyttelyä”

Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Timo Heinonen (kok) näkee Sanna Marinin kevytautopäätöksessä ”tavoitteellista viivyttelyä”. Heinosen mukaan EU:n mahdollisesti vaatimien korjausten teko lakiin ei vaadi vuoden työaikaa, vaan ne on halutessa tehtävissä nopeastikin.

”Jos hallitus on päättänyt, että jo tämän yhden virkamiehen kirjeen pohjalta korjauksia ryhdytään tekemään, niin ne on helpolla tehtävissä loppuvuoden aikana. Tuntuu, että uudessa hallituksessa onkin ainakin osalla haluja kaataa edelleen kokonaan tämä nuorten ja perheiden odottama uudistus”, Heinonen kommentoi tiedotteessaan.

Heinosen mukaan lakia voi olla tarpeen muuttaa muun muassa maksiminopeuden, matkustajamäärän ja vetokoukkuvaatimuksen osalta.

”Itse en ole lainkaan varma, että edes näitä olisi välttämätöntä tehdä. EU on kirjelmöinyt myös meidän autoilun verotuksesta ja monesta muustakin eikä niissäkään ole mitään tapahtunut. Nyt tuntuu, että osa käyttää EU:ta vain omien tavoitteiden ajamiseen. ”

Heinonen muistuttaa, että viime eduskunta hyväksyi kevytautot lähes yksimielisesti viime hallituskaudella ja myös nykyinen liikenneministeri Sanna Marin tuki juuri tätä esitettyä ja jo hyväksyttyä mallia silloin.

Lisää aiheesta:

EU:lta tuli täystyrmäys, mutta Anne Bernerin kevytautolaki osui jo: ”Mopoautoja ei käytännössä myydä enää lainkaan”

Suomi sai vakavan huomautuksen kevytautolaista – Nyt selventää ministeriö: Rikkomusmenettely uhkaa