”Voihan viruslinko! Kohteena ei enää ole vain ne aikuiset, jotka jatkavat hillumista baareissa ja ravintoloissa, vaan koko pieni väki kotijoukkoineen.” Näin kirjoittaa espoolainen erikoislääkäri Maria Juusela Mediuutisissa maanantaina.

Hänen mielestään hallitus toimi oikein aloittaessaan viime viikolla ”vihdoinkin” tehokkaat toimet ihmisten välisen kanssakäymisen vähentämiseksi. Perjantaina hallituksen koronaohjeistusta kuitenkin tarkennettiin peruskoulun alaluokkien osalta.

”Loppuviikosta Suomen hallitus kuitenkin teki täysin väärän suuntaisen liikkeen: alakoulun 1.-3. luokat päätettiin kuuluvan lähiopetuksen piiriin, kuten edelleen päiväkotilapsetkin”, Juusela ihmettelee.

Opetus- ja kulttuuriministeriö tiedotti perjantaina, että aiemmasta päätöksestä poiketen ”vastaisuudessa kaikki peruskoulun 1—3 luokkien oppilaat voivat saada tarvittaessa opetusta myös lähiopetuksen muodossa”.

Koronaviruksesta johtuvissa poikkeusoloissa lähiopetus rajattiin aluksi niihin oppilaisiin, joiden huoltajat työskentelevät yhteiskunnan kannalta kriittisillä toimialoilla.

”Linjausta päädyttiin tarkentamaan, koska kriittisten alojen määritelmä on herättänyt hämmennystä ja vaihtelevia tulkintoja perusopetuksen järjestäjissä”, ministeriö perusteli muutosta.

Ministeriö lisäsi, että ”kouluun ei ole kuitenkaan linjaukseen tehdyn tarkennuksen jälkeenkään pakko mennä, vaan myös 1.—3.-luokkalaisia suositellaan vahvasti osallistumaan opetukseen etäopetuksen välityksellä, mikäli mahdollista”.

Maria Juusela arvostelee tarkennettua linjausta.

”Kuka nyt unohtaa, että oireeton ja lieväoireinen tartuttaa potentiaalisesti tappavaa tautia?” hän kysyy.

Juusela ihmettelee päätöksen oikeudellisia perusteita, jotka ovat hänestä käsittämättömät.

”Perustuslain 7 § takaa oikeuden elämään ja turvallisuuteen. Teoreettinen tulkinta perheiden yhdenvertaisuudesta ei voi nykytilanteessa nousta vahvemmaksi kuin PL 7 § ja Hippokrateen vala. Muissakin länsimaissa päiväkodit ja koulut on pystytty sulkemaan. Pikkulasten ei ole perusteltua olla toistuvissa lähikontakteissa vaihtuviin opettajiin ja kavereihin, kun kaikki muu ihmisten välinen toiminta on vahvasti rajoitettua ja turhilta tartuntareiteiltä suojattua”, hän kirjoittaa.

”Miksi tuo U-käännös puski itsensä läpi?”

Juuselan mielestä muutos oli tarpeeton siksikin, että ”Suomessa etäopetus pyörähti mallikkaasti käyntiin viime viikolla”.

”Päättävien tahojen ’Sanot yhtä ja teet toista’ –väestöviestintä on edesvastuutonta. Tämä taitaa olla se poikkeusolojen toimenpiteiden heikoin lenkki. Uusien tautitapausten määrää on näin vaikea tehokkaasti hillitä. Puuttuvat tai väärään suuntaan tehdyt päätökset ovat kohtalokkaita paitsi yksilöiden ja väestön terveyden niin myös yhteiskunnan taloudellisen tervehtymisen kannalta.”

Myös kansanedustaja, erikoislääkäri Sari Tanus (kd) vaatii hallitukselta selkeää ohjeistusta koskien 1-3 luokkien oppilaiden lähiopetusta.

”Hallitukselta on tullut muuttuvia linjauksia koronavirusepidemian aikaisesta päiväkotien ja koulujen toiminnasta, erityisesti liittyen 1-3 luokkien oppilaiden lähiopetukseen osallistumisesta. Tämä on aiheuttanut hämmennystä ja hätäännystä niin perheissä, kuin opettajienkin keskuudessa”, Tanus sanoo tiedotteessa maanantaina.

”Lähikontaktien tiukka rajaaminen ja niiden välttäminen, kotona pysyminen, on huolellisen käsi- ja yskimishygienian rinnalla tärkein koronavirustartuntojen ehkäisykeino. Tämä koskee myös päiväkoteja ja kouluja.”

Myös hallitus on perjantain linjauksesta huolimatta vahvasti suosittanut lasten kotona pitämistä.

”Älä vie lastasi lähiopetukseen, ellei ole aivan pakko”, opetusministeri Li Andersson (vas) sanoi maanantaina tiedotustilaisuudessa, kohdistaen ohjeen juuri peruskoulun alaluokkien oppilaiden vanhemmille.

Maanantaina on kerrottu, että vain pieni osa koululaisista käy nyt kouluaan lähiopetuksessa. Maanantaina alaluokkalaisten määrä lähiopetuksessa kasvoi hieman.