- Sääennusteiden vaikutus Suomen matkailuelinkeinoon on aivan järkyttävä, laukoo Tampereella sijaitsevan huvipuisto Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälä Palvelualojen Ammattiliiton PAM-lehdessä.

- Otetaan vaikka heinäkuun viikko 28. Maanantaiksi oli luvattu ihan asiallista säätä, ja kävijöitä oli 7700. Tiistaiksi taas oli luvattu hyvää säätä, ja meillä kävi 16 100 ihmistä. Keskiviikoksi ennustettiin sadetta, jota ei tullut, ja kävijämäärä romahti 3800:an. Torstaiksi ja perjantaiksi säätiedotus lupasi huonoa keliä, jolloin kävijöitä oli 5000-6000. Lauantaina meillä olikin kaikkien aikojen kävijäennätys, 17 200, kun taas sunnuntaina – jolloin oli luvattu vaarallista tuulta, kävijöitä oli vain 1100, Seppälä avautuu.

Myös Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi ihmettelee sääennustuksia. Hänen mukaansa Ilmatieteen laitoksen ja Forecan ennusteissa on isoja eroja. Sääennusteiden vaikutuksesta on käyty keskusteluja yritysten kanssa, MaRa kertoo.

Ilmatieteen laitoksen asiakaspalveluiden johtaja Vesa Kurki ymmärtää yrittäjiä, mutta toteaa, että vaihtelevan kesäsään aikana sadealueiden tarkkoja rajoja on hyvin vaikea ennustaa.

- Jokin ratkaisu tarvitaan. Olisi hyvä, että ei liioteltaisi ennusteita suuntaan tai toiseen. Tässä myös kesäsäitä uutisoivilla tiedotusvälineillä on merkittävä rooli, Särkänniemen Seppälä sanoo lehdessä.