Kuluttaja-asiamies kävi läpi 300 verkkosivustoa, joista lähes 200 verkkosivustolla asiakaspalvelunumeron hinta ei ollut lainmukainen tai hintaa ei ilmoitettu ollenkaan, kertoo uutispalvelu Edilex. Puutteita löytyi lähes 70 prosentilla sivustoista.

Yritysten on kesäkuusta lähtien pitänyt tarjota asiakkailleen perushintainen asiakaspalvelunumero tilanteisiin, joissa asiakkaan asia liittyy hänen aiemmin tekemäänsä sopimukseen. Asiakkaan on esimerkiksi voitava irtisanoa sopimus sekä valittaa tavaran tai palvelun viivästymisestä tai virheestä.

Perushintaiseen asiakaspalvelunumeroon soittamisen hinta ei saa ylittää kuluttajan liittymäsopimuksen mukaista hintaa tai viestintäviraston vuosittain määrittelemää laskennallista perushintaa, joka on tällä hetkellä 0,088 euroa minuutilta, Edilex kertoo.

Kuluttaja-asiamies toteutti syksyn aikana valvontakampanjan, jonka tavoitteena oli selvittää, miten hyvin yritykset noudattavat asiakaspalvelunumeroa koskevia säännöksiä. Tutkittavien sivustojen joukossa oli muun muassa verkkokauppoja, tavarataloja, kodinkone- ja huonekaluliikkeitä, autokauppoja, kiinteistönvälitysliikkeitä, vaatekauppoja ja optikkoliikkeitä.

Kuluttaja-asiamies on ilmoittanut puutteellisten sivustojen taustalla oleville yrityksille, että niiden on muutettava kuluttajien käytössä oleva asiakaspalvelunumeronsa vastaamaan lainsäädännön vaatimuksia.