Sotshin 2014 talviolympiakisat jäivät historiaan kaikkien aikojen kalliimpana olympiahankkeena. Kymmeniä miljardeja maksaneen kisaprojektin väitettiin jättävän jälkeensä valtavan määrän ruostuvia rakennelmia. Toistaiseksi ennustelijat ovat olleet kuitenkin väärässä.

Viisi vuotta talviolympiakisojen jälkeen Adlerin olympiapuisto on elinvoimaisessa kunnossa. Kaikille kisa-areenoille on löytynyt uusiokäyttöä. Adlerin kaupunkikin on suosittu turistikohde.

Maanantaina Aeroflotin jumbokoneen lento Moskovasta Sotshiin oli täynnä. Koneessa oli lähinnä venäläisiä lomamatkalaisia.

Olympiapuiston viereisellä hotellialueella, joka toimi 2014 kisojen olympiakylänä, turisteja riittää. Ravintoloita löytyy siinä, missä mistä tahansa eteläeurooppalaisessa turistikohteessa.

Tosin ulkomaalaisia turisteja ei tahdo löytyä. Palvelua saakin lähinnä venäjäksi.

Ukrainan kriisin ja öljynhinnan laskun takia ruplan kurssi romahti. Siitä syystä venäläiset lomailevat yhä enemmän kotimaassaan. Sotshi onkin yksi Venäjän suosituimmista lomakohteista.

Adlerin olympiapuisto ei ole jäänyt talviolympialaisten museoksi. Alueella on monenlaista toimintaa.

Olympiakisojen pikaluisteluareena on muuttunut Venäjän tennisakatemiaksi. Olympiakisojen jäähallit ovat yhä jääkiekon ja taitoluistelun käytössä. KHL-seura HC Sotshi pelaa kotiottelunsa olympiapuiston Bolshoi-areenalla.

Olympiakisojen jälkeen olympiapuistoon rakennettiin moottorirata, jolla on ajettu Formula ykkösten osakilpailu vuosittain. Rata palvelee myös moottoriurheilun harjoitusratana. Lisäksi olympiapuistosta löytyy karting-rata.

Olympiastadion Fisht toimi vuoden 2018 jalkapallon MM-kisojen näyttämönä. Nykyään Fishtillä pelaa kotiottelunsa Venäjän kakkossarjan jalkapallojoukkue PFC Sotshi.

Olympiapuiston vieressä sijaitsevassa huvipuistossa riittää vieraita kesälomasesonkina. Sotshi onkin lapsiperheiden suosiossa.

Krasnaja Poljanan talviurheilukeskukseen pääsee Adlerista vajaassa tunnissa. Alue toimii hiihtokeskuksena. Venäjän talviurheilu hyödyntää myöskin olympialaisten kisapaikkoja.

Vuoden 2014 olympialaisten aikana kohistiin kulkukoirien joukkolahtaamisesta. Viisi vuotta kisojen jälkeen Adlerissa vaeltelee yhä kulkukoiria, joten kaikkia yksilöitä ei talvikisojen aikana ilmeisesti saatu hengiltä.

Historia tuntee monia puhkiruostuneita olympiapaikkoja. Ateenan 2004 olympiakisat ovat lähihistorian surullisin esimerkki. Esimerkiksi Ateenan ruostuvat baseball- ja softball-stadion sekä koskimelontarata ovat esimerkkejä olympiakisojen surullisesta historiasta.

Myös Rio de Janeiron 2016 kesäolympiakisojen suorituspaikoista monet ovat vailla uusiokäyttöä. Aiheellinen kysymys on, olisivatko Kreikka ja Brasilia voineet käyttää kisojen investointinsa fiksumpiin tarkoituksiin?

Myös Venäjän 2014 kisaprojektin kymmenien miljardien eurojen kustannusten järkevyyttä on aiheellisesti kritisoitu. Adlerin ja Krasnaja Poljanan olympia-areenoille on löytynyt kuitenkin uusiokäyttöä, joten Ateenaan tai Rioon Sotshin kisaprojektia ei kannata rinnastaa.

Teksti: Otto Palojärvi, Sotshi