Makeisveron korotus ensi vuoden alusta huolestuttaa Fazer Makeisten toimitusjohtajaa Tom Lindbladia. Veronkorotuksen myötä esimerkiksi Suffelin ja Fanipalan eli makeisten ja keksien välinen ero vain korostuu.

- On huolestuttavaa, että makeisvero nousee, sillä veropohjaa ei laajennettu. Näin ollen ero eri tuotteiden välillä vain suurenee entisestään. Esimerkiksi kekseillä ja suklaavanukkailla tätä veroa ei ole, Lindblad sanoo Uudelle Suomelle.

Makeisten ja jäätelön vero kohoaa vuoden vaihteessa 0,75 eurosta 0,95 euroon kilolta.Virvoitusjuomien vero kiristyy 0,11 euroon nykyisestä 0,075 eurosta. Makeisveroa on kritisoitu epätasa-arvoiseksi. Esillä on ollut niin sanottu ”suffelista fanipalaksi” -ilmiö: keskittämällä tuotteet keksipuolelle vältetään vero.

Lindbladin mukaan Fazer ei ole lähtenyt ”pelaamaan” tuoteryhmillään. Uusia vanukas- ja keksituotemerkkejä on tullut markkinoille, mutta on vaikea sanoa, onko nimenomaan makeisvero tähän syynä.

Lindbladin mukaan koko makeismarkkina kärsii verosta.

- Arviomme on, että koko makeismarkkina on tänä vuonna noin neljä prosenttia miinuksella edellisvuoteen verrattuna, Lindblad kertoo ja antaa samansuuntaisen arvion myös ensi vuodelle.

Leaf arvioi hiljattain, että yhtiön makeismyynti jää muutaman prosentin viime vuodesta. Valiojäätelöitä valmistava Nestle kertoi jo elokuussa, että jäätelön myynti oli vähentynyt yhdeksän prosenttia edellisvuodesta.

Lindblad ei osaa vielä arvioida tarkemmin, kuinka paljon nykyistä enemmän kuluttaja joutuu ensi vuoden alussa pulittamaan karkkipussista.

- Mutta kyllä se vero semmoisenaan siirtyy hintoihin, hän sanoo.

Makeisveron tilalle on useilta tahoilta esitetty sokeriveroa. Hallitusohjelmassa tavoitteena on saada sokerivero Suomeen vuonna 2013. Lindbladin mukaan makeismarkkinan lasku tasoittuu sokeriveron myötä, jos vero on maltillinen ja ”tasa-arvoinen”.

Lindbladin mielestä paras vaihtoehto olisi kerätä verot arvonlisäveron kautta, mutta hän pitää sokeriveroa silti parempana vaihtoehtona kuin nykyistä makeisveroa.