Yritys oli budjetoinut, että koronavirus voi aiheuttaa tänä vuonna liikevaihtoon 30 prosentin pudotuksen.

”Käsidesistä tuli alkuvuodelle hyvä tukijalka, joten tilanne ei näytä aivan huonolta. Tästä voi tulla käsidesin ansiosta sittenkin kasvuvuosi, Miika Lipiäinen sanoo.

”Tällä hetkellä fiilis on hyvä, mutta kuka tietää, mitä loppuvuonna tapahtuu. Haluamme tietenkin päästä takaisin meidän bisneksen keskiöön, eli alkoholituotteiden myyntiin.”

Kyrö Distilleryn taustayritys Rye Rye Oy:n liikevaihto kasvoi vuoden 2019 tilikaudella 4,5 prosenttia vertailukaudesta. Viime vuonna yritys vaihtoi 4,4 miljoonaa euroa, vuotta aiemmin sen liikevaihto oli 4,2 miljoonaa euroa.

Yritys painii edelleen kannattavuusongelmien kanssa. Viime tilikaudella liiketulos painui reilu miljoona euroa miinukselle ja tappio kasvoi edellisestä tilikaudesta 500 000 miljoonalla eurolla.

Kassavaroja yrityksellä oli viime vuoden lopussa 2,4 miljoonaa euroa.

Yritys teki vuonna 2017 vuoden lopussa päätöksen, että se uhraa seuraavat kolme vuotta kannattavuuden ja panostaa investointeihin. Mittava investointiohjelma polkaistiin käyntiin vuonna 2018. Sen keskiössä on viskituotanto ja sen kasvattaminen.

”Kymmenen miljoonan euron investointiohjelma on tämän kokoiselle yritykselle aika hurja. Elokuussa saadaan viski myyntiin”, toimitusjohtaja kuvailee.

Tänä vuonna viskiä markkinoille tuotetaan muutama tuhat pulloa. Ensi vuonna Lipiäisen mukaan määrä nousee jo liki sataantuhanteen pulloon.

”Viiden vuoden päästä puhutaan jo miljoonasta pullosta”, hän linjaa.

Lisää pääomaa

Viimeiset kaksi vuotta yrityksen käyttökate on ollut pakkasella, eli liiketoiminnan tuotot eivät ole kattaneet juoksevia kuluja.

Yhtiöön on pumpattu lisää rahaa ja tappioita on rahoitettu oman pääoman lisäsijoituksin. Viime vuonna omaa pääomaa vahvistettiin 1,1 miljoonalla eurolla. Kaikkiaan yritykseen on sijoitettu omaa pääomaa 6,5 miljoonaa euroa. Summasta tappioihin on kulunut vajaa 1,3 miljoonaa euroa.

”Vielä tämä vuosi ollaan tuloslaskelman puolella vielä kovilla”, toimitusjohtaja sanoo.

Kyrö Distilleryn liiketoiminta käynnistyi vuonna 2014. Ensimmäiset pullot myytiin Lipiäisen auton takakontista. Saksa on tällä hetkellä yrityksen tärkein vientimaa. Liikevaihdosta noin puolet tulee toimitusjohtajan mukaan Suomen rajojen ulkopuolelta.

”Päätimme jo ennen koronaa, että rakennamme meidän digitaalisen selkärangan uusiksi ja alamme keskustelemaan enemmän suoraan kuluttajan kanssa.”

Yrityksen tytäryhtiön, vierailukeskus- ja ravintolatoimintaan keskittyvän Kyröön Kievarin liikevaihto oli viime tilikaudella 754 000 euroa. Yrityksen liiketulos laahasi 10 000 euroa miinuksella. Korona sulki sen ovet maaliskuussa 18. päivänä ja yrityksen investoinnit pistettiin jäihin.

”Syksy osalta näyttäisi kuitenkin siltä, että bisnes jatkuisi virkeänä.”

Elokuun puoliväliin suunnitellut Kyröfestin järjestäminen on Lipiäisen mukaan edelleen epävarmaa. Hallitus lievensi torstaina rajoituksia niin, että heinäkuun alusta alkaen voidaan järjestää ulkotiloissa tapahtumia, joihin osallistuu yli 500 henkilöä. Tapahtuman järjestäminen edellyttää erityisjärjestelyitä.

Kyro Distillery sai Business Finlandilta 100 000 euron koronatuen. Lipiäisen mukaan tukirahaa on kulunut käsidesibisnekseen sekä digitaalisen kanavan rakentamiseen ja testaamiseen.

Lue lisää: