Kauden kolmas rallin MM-sarjan osakilpailu ajetaan tulevana viikonvaihteena Meksikon helteessä. Vaikka kyseessä on periaatteessa perinteinen soraralli, nousee haastajiksi tekijöiksi korkea lämpötila, ja korkeudesta johtuva vähäisempi happitaso.

Parhaimmillaan Meksikon rallin erikoiskokeet kiemurtelevat jopa 2700 metrin korkeudessa. Se kurittaa yhdessä yli +30 C lukemiin nousevan lämpötilan kanssa WRC-autoja rajulla kädellä. Tehoa on käytettävissä useita kymmeniä hevosvoimia tavallista vähemmän.

Suomalaiskuljettajille rallista on kuitenkin odotettavissa varsin maukas. Sarjatilanteesta johtuen Esapekka Lappi lähtee reitille ensimmäisenä suomalaisena viidentenä, ja Jari-Matti Latvala sekä Teemu Suninen vielä muutaman paikan tätäkin taaempana. Se tarkoittaa irtosorasta puhdistuneita teitä perjantain lenkillä.

Lapin kausi kääntyi Citroenin tiimissä selkeästi positiivisen suuntaan Ruotsin hangilta tulleen kakkossijan myötä. Se oli onnistuminen, joka ruokki Lapin itseluottamusta suuresti.

- Mikäs tässä on kisaan lähteä. Ruotsin tulos tuli tärkeään paikkaan. Pystyimme näyttämään tiimille, etteivät he turhaan minua palkanneet. Jos olisin Ruotsissa epäonnistunut, niin nyt olisi varmasti sellainen ”voihan hemmetti” –fiilis. Nyt saa lähteä vähän rauhallisemmin mielin ralliin, Lappi myhäilee.

Järjestäjä kasteli erikoiskokeita pölyn sitomiseksi ennen rallin alkua, mutta irtosoraa reitillä riittänee siitäkin huolimatta riittävästi ensimmäisille autoille. Juuri vähäinen pito arveluttaa Lappia.

- En ole vielä löytänyt siihen oikein lääkettä. Viime vuonna se ei ainakaan onnistunut kauhean hyvin, mutta nyt olen muuttanut ajotyyliäni vielä enemmän siihen suuntaan, että ajan keula edellä.

Jari-Matti Latvala on Meksikon MM-rallin ainut suomalaisvoittaja. Ykköstila lohkesi Volkswagenin ratissa kolme vuotta sitten, mutta Toyota-aikakaudella täysosuma on vielä antanut odottaa itseään. Tekniset ongelmat ovat syöneet tuloskuntoa kahdella edellisellä ajokerralla.

- Ensimmäisenä vuonna tultiin vähän takki auki tähän kisaan. Toisena vuonna olimme jo tehneet töitä, mutta ei riittävästi. Nyt tiimi tehnyt paljon työtä, jotta jäähdytys toimii ja auton lämmöt pysyvät alhaalla. Auton suorituskykyä en epäile hetkeäkään. Pitää vain saada ajamiseen hyvä fiilis.

Rallin vaatimukset ovat hyvin Latvalan tiedossa. Ajo on pidettävä kontrolloituna tilanteessa kuin tilanteessa.

- Täällä tärkeää on se, että pysyy omassa rytmissä. Tiet ovat hienoja, mutta toisaalta raakoja, sillä rytkyjä ja kiviä on paljon, ja kisa voi muuttua hyvinkin nopeasti. Pitää ymmärtää, missä ajaa kovaa, ja missä täytyy säästää autoa, Latvala summaa.

Kolmantena suomalaiskuljettajana erikoiskokeita halkoo Fordia kuskaava Teemu Suninen, joka väläytteli vauhtivarojaan Ruotsin rallissa johtamalla kilpailua avauspäivän jälkeen. Tälläkin kertaa 25-vuotiaan Sunisen tekee mieli jatkaa urotekoja ja näyttöjen antamista kovassa seurassa.

- Kyllä, se olisi tarkoitus että voisimme olla jopa Ruotsin rallin vauhdissa. Siellä olosuhteet olivat tietysti tutummat minulle, mutta onhan täältäkin jo hyvä kokemus, kun pääsin ajamaan viime kaudella lähes täyden sarjan WRC-autolla. Koetetaan hyödyntää heti avauspäivänä lähtöpaikkamme.

Rallin ensimmäinen erikoiskoe alkaa perjantaina klo 4.08 Suomen aikaa.