Ammattikorkeakoulu Metropolian opiskelijatiimin kehittämä Electric RaceAbout -sähköauto palkittiin oman luokkansa toiseksi parhaana ajokkina kansainvälisessä Progressive Automotive X PRIZE -ajoneuvokehityskilpailussa Yhdysvalloissa torstaina.

Projektin päällikkö, autotekniikan lehtori Sami Ruotsalainen kertoo Uudelle Suomelle olevansa tyytyväinen, vaikka 2,5 miljoonan dollarin palkinnon menettäminen syökin miestä.

-Todella paha paikka. Vaikea voittaa täällä Amerikassa..., Ruotsalainen harmittelee Uudelle Suomelle Washingtonista.

Electric RaceAbout eli tuttavallisemmin ERA kilpaili kaksipaikkaisten, vierekkäin istuttavien autojen sarjassa jopa isojen autotehtaiden kanssa. 220 kilometrin huippunopeuteen kykenevä urheiluauto sai täpärästä tappiosta huolimatta suitsutusta palkintoraadilta.

- Electric RaceAbout on todellinen taidonnäyte. Siinä liki kaiken ovat tehneet korkeakouluopiskelijat. Se on huipputehoinen sähköurheiluauto ja osallistuneista autoista kenties vaikuttavin. Erityistä siinä on esimerkiksi se, että jokaisessa pyörässä on oma moottorinsa. ERA oli alusta alkaen suosikkiauto, sillä se on niin upeasti toteutettu, kilpailun järjestäjien tekninen neuvonantaja Bob Larsen sanoo.

Kolmasosa dieselauton kulutuksesta

ERA on lähes äänetön, paikallisesti täysin päästötön ja energiatehokas sähköinen urheiluauto. Yhdellä latauksella - pikalataus kestää vain kymmenisen minuuttia - sillä ajaa Helsingistä Tampereelle 110 kilometrin tuntivauhdilla kuluttaen energiamäärän, joka vastaa vain 1,6 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä.

Silti se sulautuisi ulkonäöltään nykyautojen joukkoon suomalaiselle moottoritielle, kuten Ruotsalainen esittelyvideolla kehuu.

-Halusimme näyttää, että urheiluauton suorituskyky ei ole enää sähköautossa energiatehokkuuden kannalta niin iso tekijä, kertoo Ruotsalainen nyt.

-Hyvän dieselauton polttoaineen kulutukseen verrattuna ERA kuluttaa noin kolmanneksen energiaa.

Metropolian kolmevuotisen hankkeen yli 60 kumppanista pääosa on suomalaisia yrityksiä ja tutkimuslaitoksia. Auton suunnitteluun osallistui Metropolian autotekniikan alan lisäksi Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutti. Lisäksi Lappeenrannan teknillinen yliopisto suunnitteli sähköautoon uudet ajoneuvokäyttöön optimoidut sähkömoottorit.

-Muun muassa moottorit, tehoelektroniikka, ohjausjärjestelmä, kori ja pääarkkitehtuuri ovat suomalaista tekoa, kertoo Ruotsalainen.

"Emme ole autotehdas"

Kisamenestyksestä huolimatta ERA:n kaupalliseen hyödyntämiseen on pitkä matka.

-Sen verran olen realisti, että suoraan tätä autoa en lähde myymään, sanoo Ruotsalainen.

-Olen riittävän hullu heittäytymään opiskelijoiden kanssa kolmeksi vuodeksi tähän projektiin, mutta en ole riittävän hullu luulemaan, että me voisimme perustaa autotehtaan, hän naurahtaa.

Ruotsalaisen mukaan ammattikorkeakoulun tehtävä on ennen kaikkea kouluttaa osaavia työntekijöitä suomalaisyrityksille. Silti jo nyt ERA-projektista on ollut pientä hyötyä suomalaiselle autoteollisuudelle.

-Valmet Automotiven EVA-sähköauton moottori on rakennettu samalla porukalla ja ERA:n moottorin pohjalta, sanoo Ruotsalainen.

Vaikka muun muassa Valmet ja Suomen Audi ovat mukana projektissa, ei kansainvälisiltä autovalmistajilta ole herunut hankkeelle tukea. Ruotsalainen uskoo kuitenkin, että "muutama juttu" ERA:ssa saattaa poikia kiinnostusta maailmalta.

Näistä hän mainitsee yhdysvaltalaisvalmisteiset, pikaladattavat akut, kevyen hiilikuitukorin, joka on nykyisiä malleja halvempi rakentaa sekä ennen kaikkea uudenlaisen moottorijärjestelmän.

-ERA:ssa on neljä moottoria, kuten esimerkiksi Audin ja Mercedes-Benzin sähköautoissa. Mutta toisin kuin niillä, meillä pyöräkohtaiset moottorit on kytketty suoraan pyöriin, ei vaihteiston kautta. Tämä tekee hyötysuhteesta paremman ja muun muassa vähentää huollon tarvetta.

Ruotsalaisen tiimi vetää nyt hetken henkeä ja nauttii menestyksestä. Sitten on aika etsiä uusi tavoite - esimerkiksi uusi kilpailu - sekä sponsoreita ja jatkaa auton kehittämistä. Lisätietoa autosta tällä Uuden Suomen videolla sekä ERA:n virallisella sivustolla.

Kilpailun järjestäneen X PRIZE -säätiön tavoitteena on kannustaa autojen tuotekehitystä energia- ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin ja edistää niiden päätymistä sarjatuotantoon ja kuluttajien saataville.