Boeing ilmoitti tänään Helsingissä pidetyssä tiedotustilaisuudessa, että Yhdysvaltain puolustusministeriö on antanut Boeingille ja USA:n merivoimille luvan tarjota Suomelle EA-18G Growler-koneita.

Sotatilanteessa koneparven edellä lentävän Growlerin tehtävä on pimentää vihollisen tutkat ja elektroninen kommunikaatio niin tehokkaasti, että muut koneet saavuttavat kohteensa tulematta havaituksi. Growlerin voi muuntaa myös tavanomaiseksi Super Hornetiksi tehtävän niin vaatiessa. Lento-ominaisuuksiltaan koneiden pitäisi olla samanlaisia.

Boeingin teollisen yhteistyön johtaja Maria Laine ja vanhempi neuvonantaja Juhani Kaskeala eivät halunneet täsmentää, montako Growleria ja montako Super Hornetia tarjous sisältää.

”On parempi, että ostaja itse ilmoittaa nämä asiat”, Laine sanoo.

Hänen mukaansa tarjous on mitoitettu niin, että sen hinta sopii HX-hankkeen hintahaarukkaan, joka on 7-10 miljardia euroa. Myös uusien koneiden ylläpito- ja käyttökustannukset pysyvät Laineen mukaan HX-hankkeessa vaaditulla tasolla, eli ne kyetään kattamaan puolustusbudjetista ilman erillisrahoitusta.

LUE MYÖS: Hävittäjähankinta: Vasemmistoliitolta painava ehto Suomelle – Vain ruotsalainen Gripen kelpaa?

Suomen koko hävittäjäkaluston vuotuiset käyttökulut ovat noin kymmenen prosenttia puolustusbudjetista eli 200 miljoonaa euroa vuodessa. Summa sisältää polttoaine- ja huoltokulujen lisäksi myös ilmavoimien palkkakustannuksia.

”Vanhoilla Horneteilla lentäminen on kalliimpaa kuin uusilla Super Horneteilla ja Growlereilla”, Laine kertoo.

Boeing on Laineen mukaan edelleen valmis myymään Suomelle myös 64 kappaletta F/A-18 Super Horneteja, jos puolustusvoimat päättää ettei Suomi tarvitse elektronisen sodankäynnin erikoiskoneita.

Kaskealan mukaan Growlerin myyntilupa on uusi askel Suomen ja USA:n puolustuspoliittisessa yhteistyössä, joka alkoi 1992 Suomen valittua silloisen McDonnell Douglasin Hornet-hävittäjät ilmavoimien vanhan kaluston korvaajaksi.

Seuraava askel yhteistyössä oli Kaskealan mukaan JASSM-risteilyohjusten myynnin vapauttaminen Suomelle tämän vuosikymmenen alussa.

”USA on näin halunnut olla tukemassa Suomen puolustuskykyä”, Kaskeala sanoi.

Laineen mukaan Suomi oli Growlerin vapauttamisessa aktiivinen puolentoista vuoden ajan. Hän myönsi, että ”Boeing oli myös itse hyvin aktiivinen”. Growlerin kappalehinta on selvästi korkeampi kuin tavallisen Super Hornetin.

Puranen: Mielenkiintoista

Puolustusvoimien strategisten hankkeiden johtaja, kenraalimajuri evp Lauri Puranen kertoo, että Growler-tarjous ei vielä merkitse suurta muutosta HX-hankkeen tarjousten joukossa. Hanke etenee ensi vuoden puolella lopulliseen tarjouspyyntöön, jonka aikana eri lentokonetehtaiden tarjoukset täsmentyvät.

”Tämä on vähän kuin suppilo, joka supistuu sitä lopullista tarjouspyyntöä lähestyttäessä.”

”Olemme tienneet Growlerista jo pitkään. Boeingin mukaanhan heidän pakettinsa tuottaisi merkittävän lisän ilmavoimien suorituskykyyn, ja on ihan hyvä, että he saivat sen mukaan. Me arvioimme asian tarjousprosessin aikana, ja on toki mielenkiintoista katsoa mitä se tuottaa”, Puranen sanoo.

Boeingin Super Hornet- ja Growler-tarjouksen lisäksi HX-hankkeessa ovat mukana Lockheedin F-35, Saabin Gripen E, Dassaultin Rafale ja Eurofighter-konsortion Typhoon.

LUE MYÖS: ”Minua kammoksuttaa, ei päätöksenteko voi tällaista olla” – Kokoomuksesta jämäkkä viesti hävittäjähankinnoista Ylellä

”Murisijoita” käytössä USA:ssa ja Australiassa

Yhdysvaltain laivaston lentotukialuksilla 44:ää Super Hornet ja F-35-konetta kohden on nykyisin 5-7 Growleria, mutta niiden määrää on tarkoitus nostaa 10-12:een, jolloin jokaista neljän hävittäjän parvea kohden olisi yksi Growler. Australian ilmavoimissa suhdeluku on yksi Growler kahta Super Hornetia kohti.

Boeing EA-18G Growler (murisija) on ensisijaisesti lentotukialuskäyttöön suunniteltu elektronisen sodankäynnin erikoishävittäjä. Se on perusrakenteeltaan sama kone kuin kaksipaikkainen F/A-18F Super Hornet, mutta osa sen toimintakyvystä on rakennettu nimenomaan tutkahäirintää ja viestintää varten.

Growler on tällä vuosikymmenellä korvannut Yhdysvaltain laivaston vanhat tiedustelun ja elektronisen häirinnän erikoiskoneet, Northrop Grummanin vuosikymmeniä valmistamat EA-6B Prowlerit. Yhdysvaltain laivaston lisäksi Growlereita on käytössä vain Australian ilmavoimilla, vuodesta 2017 lähtien.

Growlereiden hankinta on tiettävästi suunnitelmissa ainakin Saksassa, Kanadassa ja Sveitsissä, mutta niille ei ole vielä myönnetty ostolupaa Yhdysvaltain puolustusministeriöstä.

Tuotannossa ainakin vuoteen 2034

USA:n lentotukialusten hävittäjäkalustoa on pikkuhiljaa vaihdettu vanhoista Super Horneteista Lockheed Martinin F-35-hävittäjiin. Vuosi sitten laivasto kuitenkin päätti tilata 134 uutta kolmannen kehitysversion Super Hornetia, ja 450 toisen version Super Hornetia päätettiin päivittää kolmosversioihin.

Uudet tilaukset varmistavat Laineen ja Kaskealan mukaan sen, että Super Hornet on Boeingin tuotannossa ainakin vuoteen 2034 ja koneet lentävät vielä 2060-luvulle asti. Näin ollen niille olisi tarjolla valmistajan tukea myös Suomen uuden hävittäjäsukupolven elinkaaren ajaksi.

LUE MYÖS: Sdp:n Kari: HX-hankinnassa lukkiuduttiin lukumäärään – vaatii lisää kertausharjoituksia