Häivepinnoitteen ongelmat ovat jäämässä pysyviksi.

Yhdysvaltain puolustusministeriö on viimeisen vuoden aikana vähentänyt Lockheed Martin F-35 Lightning II -monitoimihävittäjän vakavien teknisten ongelmien määrän puoleen.

Asiasta kertovan Defense Newsin mukaan viime vuonna konetyypissä oli yhteensä 13 nk. kategoria ykkösen teknistä ongelmaa. Tällä tarkoitetaan vikoja, joiden katsotaan vaikuttavan joko koneen turvallisuuteen tai sen kykyyn suoriutua tehtävistään.

Nyt yhteensä viisi näistä ongelmista on ratkaistu, toiset viisi on saatu korjattua sen verran hyvin, että niiden luokitusta on laskettu, ja kolme on ratkaisematta.

Koneesta on tosin löydetty neljä uutta ykköskategorian ongelmaa, joten niiden nettomäärä on vuodessa pudonnut kolmestatoista seitsemään.

F-35:n kehityksestä valtion puolella vastaavan Joint Program Officen mukaan kaikki seitsemän ongelmaa on tarkoitus ratkaista ohjelmistopäivityksillä kuluvan vuoden aikana.

Osa vakavista ongelmista on luokiteltu salaisiksi, mutta kolme niistä on julkisia.

F-35:n paineistusjärjestelmässä oleva vika on aiheuttanut nopeita ilmanpaineen vaihteluita, joka puolestaan aiheuttaa lentäjille voimakasta kipua. Koneen yönäköjärjestelmässä on heijastuksia, jotka vaikeuttavat operaatioita pilvisinä öinä.

Näiden lisäksi koneen tutkan merioperaatioihin tarkoitetussa moodissa on ongelma, jonka vuoksi tutka näkee vain suhteellisen kapealle sektorille.

Kaksi ensimmäistä vikaa on tarkoitus korjata vuoteen 2021 mennessä, mutta tutkan merimoodin suorituskyky paranee vasta vuodelle 2024 suunnitellun ohjelmistopäivityksen yhteydessä.

Sen sijaan paljon julkisuutta saaneet pinnoiteongelmat on ratkaistu klassiseen insinöörityyliin muuttamalla vika ominaisuudeksi.

Vuonna 2011 suoritetuilla koelennoilla ilmeni, että koneen häiveominaisuuksia lisäävä pinnoitemateriaali kärsi vaurioita suurilla nopeuksilla ja korkeuksilla lennettäessä.

Vika koskee ainoastaan merijalkaväen käyttöön suunniteltua, lyhyeen lähtökiitoon ja pystysuoraan laskeutumiseen kykenevää F-35B- sekä perinteisempään tukialuskäyttöön (esim. katapulttilaukaisu) tarkoitettua F-35C-versiota.

Sen sijaan Suomelle HX-hankkeessa tarjottua ja Satakunnan lennostossa alkuvuodesta testattavana käynyttä F-35A:ta ongelma ei koske tai ole koskenut.

B- ja C-versioiden tapauksissa Yhdysvallat on päätynyt ratkaisuun, jossa vikaa ei korjata, vaan koneiden operoinnille asetetaan pysyviä rajoituksia. Käytännössä F-35B:llä voi lentää 1,3-kertaista äänennopeutta 40 sekunnin ajan ja F-35C:llä 50 sekunnin ajan.

Teknisesti F-35 kykenisi 1,6 Machin nopeuteen täydellä sisäisellä aselastilla, eli nopeusrajoitus vaikuttaa koneen kyvykkyyteen jollakin tavoin.