SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen pitää uskaliaana Suomen hallituksen tuoreen energia- ja ilmastostrategian nojaamista biopolttoaineisiin ja puun käyttöön.

Ihalainen kantaa huolta siitä, kuinka kestävä strategian linjaus puun käytön ja biopolttoaineiden merkittävästä lisäämisestä on tulevaisuuden kannalta.

– On rohkeaa nojata näin vahvasti metsien hyödyntämiseen, kun EU-tason linjaukset suomalaisten metsien hiilinielujen laskentatavasta sekä biomassojen kestävyyskriteereistä ovat vielä avoinna. EU:n parhaillaan eduskunnan käsittelyssä olevan esityksen mukaan Suomen metsät sitoisivat hiiltä ilmakehästä huomattavasti vähemmän kuin mitä suomalaisissa laskelmissa on arvioitu. Strategiassa hakkuurajat nostettaisiin lisäksi niin koviksi, että on varauduttava siihen, että tilaa jää myös innovatiivisten korkeamman jalostusarvon puutuotteiden kehittämiseen. Puu ei saisi jäädä vain pääasiassa sellun ja polttoaineen raaka-aineeksi, Ihalainen lausuu tiedotteessaan.

Uusi Suomi kertoi juuri eilen, että EU:sta saattaa tulla tuplaisku Suomen metsien käytölle. Hiilinieluja koskeva, Suomen kannalta ongelmallinen komission esitys annettiin jo kesällä, ja ensi viikolla luvassa on esitys biomassan kestävyyskriteereistä. Lue lisää:

Tulossa tuplaisku Suomelle? – ”EU voi rajoittaa Suomen metsien käyttöä voimakkaasti”

St1-miljardööri lataa suorat sanat: ”Nyt nyrkkiä pöytään – Sinisilmäiset suomalaiset tekevät kaiken, mitä EU käskee”

Helsingin Sanomat kertoi tänään, että Suomi on kulkemassa kansainvälisesti katsottuna omaa tietään biopolttoaineissa, kun kaikki muut ovat panostamassa sähköautoihin.

Suomen vähäinen tuki sähköautoilulle ihmetyttää niin ikään, kun samaan aikaan sähköautojen määrä halutaan nostaa vähintään 250 000:een vuoteen 2030 mennessä.

– Sähköautojen hankintaan esitetään ainoastaan 25 miljoonan euron vuosittaista tukea, mikä ei välttämättä ole ihmisille riittävä kannustin sähköauton hankkimiseksi. Tuontiöljyn puolittamistavoite vuoteen 2030 mennessä ja sekoitevelvoitteen kiristäminen saattaa puolestaan nostaa bensiinin hintaa, mistä voi aiheutua yllättäviä kustannuksia energiankäyttäjille ja kuluttajille. Mahdollisesta hinnannoususta olisi tärkeää esittää laskelmia. Suomelle olisi lisäksi tärkeää olla voimakkaasti mukana sähköisen liikenteen megatrendissä, teknologian kehittämisessä ja täysin päästöttömään liikenteeseen siirtymisessä, toteaa Ihalainen.

Lue myös: Ihmetys: Suomeen itsestään 250 000 sähköautoa? – ”Ilman pakkoa ei onnistu”