Koronapandemia ei pysäyttänyt alkoholittomien panimojuomien ja alkoholittomien viinien kasvua, vaikka ravintolat olivat pitkään suljettuna.

Marketeissa alkoholittomien juomien myynti on jatkanut kasvussa, ja korona-aika vauhditti hieman myös alkoholipitoisten juomien myyntiä, kun ravintolat ja rajat sulkeutuivat.

”Päivittäistavarakaupassa alkoholittoman oluen myynti on ollut alkuvuonna kasvussa, ja koronapandemia nosti myös alkoholipitoisen oluen myyntiä loivasti, kun ravintolamyynti ja tuonti ulkomailta vähenivät”, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä.

Alkoholittoman oluen myynnin arvo kasvoi Keskolla tammi-kesäkuussa 50 prosenttia. S-ryhmällä kasvua kertyi samaan aikaan litramääräisesti yli 20 prosenttia.

Panimoyhtiö Hartwallilta kerrotaan, että koronan näkyvin vaikutus juomien marketmyynnissä on ollut pakkauskokojen kasvu niin alkoholittomissa kuin alkoholipitoisissa tuotteissa. Suomalaiset alkoivat ostaa suurempia määriä kerralla, kun kaupassakäyntikerrat harvenivat. Kokonaisvolyymi ei kuitenkaan kasvanut merkittävästi.

”Suomi poikkesi muista maista siinä, että vaikka koronapandemian aluksi kaikissa maissa, esimerkiksi Italiassakin, oli samat hamstraukset ja käytiin isoissa myymälöissä, muualla alettiin sen jälkeen käydä lähikaupoissa. Suomessa kaupassa asioitiin selvästi harvemmin ja suosittiin hypermarketteja”, sanoo kauppakanavan myyntijohtaja Marko Airamaa Hartwallilta.

Hän uskoo, että Suomessa moni halusi vähentää koronariskiä käymällä kaupassa vaikka kerran viikossa, kun normaalioloissa käytäisiin tyypillisesti useamman kerran.

Alkuvuonna myyntiä kasvattivat isot 24 tölkin tai pullon pakkaukset niin oluissa kuin kivennäisvesissä ja virvoitusjuomissa ja muut monipakkaukset. Myös lonkeron myynti kasvoi kaikissa pakkauskoissa.

Airamaa uskoo, että päivittäistavarakaupan myyntiä vauhdittivat ravintolamyynnin ja matkustajatuonnin väheneminen, vaikka näiden vaikutukset eivät olekaan tarkkaan tiedossa.

Olutkategorian sisällä suurimmasta kasvusta ovat vastanneet Hartwallilla tänä vuonna alkoholittomat ja erikoisoluet, vaikka näiden myyntimäärät ovat pienempiä kuin tavallisten oluiden tai virvoitusjuomien.

”Korona ei ainakaan ole pysäyttänyt tai hiljentänyt tätä kasvua, kasvutrendi jatkuu todella voimakkaasti.”

Alkoissa myynti pomppasi kesäkuussa

Alkoissa alkoholittomien tuotteiden myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 2,3 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Kesäkuussa myynti kuitenkin pomppasi 13,8 prosenttia vuodentakaisesta kesäkuusta.

Koko Alkon myynti alkoholijuomat mukaan lukien kasvoi tammi-kesäkuussa 13,5 prosenttia ja pelkästään kesäkuussa 19,6 prosenttia.

Kesäkuun myyntiä nosti koronarajoitusten lieventäminen ja kesän tulo yleensä, arvioi tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen Alkosta.

”Kun korona-aika alkoi, alkoholittomien juomien myynti oli maltillisempana ja kasvu maalis-kesäkuussa aika lailla plus miinus nolla. Nimenomaan koronakriisin alussa ihmiset keskittyivät perustuotteisiin ja vierailivat myymälässä nopeasti.”

Koronaepidemian loiventuessa ihmisten ostokäyttäytyminen palasi normaaliin ja alkoholittomien juomienkin myynti kasvu-uralle.

”Lomilla vapaa-ajan kasvaessa panostetaan juomavalintoihin enemmän.”