Lähi- ja perushoitajaliitto Super kertoo tekemänsä kyselyyn nojaten, että yksityisten hoivayritysten omavalvonta ei toimi.

Kysely Attendolla, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa työskenteleville liiton jäsenille kartoitti työntekijöiden kokemuksia muun muassa työn kuormittavuudesta ja omavalvontasuunnitelman toteutumisesta. Super toteutti kyselyn elokuussa 2018. Vastauksia saatiin kaikkiaan 1547, liitto kertoo.

”Kyselystä selvisi, että yksikön toiminta, henkilöstömäärä, hoidon laatu ja asiakasturvallisuus ei monissa tapauksissa vastaa työpaikan omavalvontasuunnitelmaa. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aamuneljältä herännyt vanhus saa aamiaisensa ja lääkkeensä vasta puolenpäivän aikaan, koska hoitajia ei ole tarpeeksi”, Super sanoo tiedotteessaan.

”Tähän on tietenkin syynä haluttomuus panostaa rahallisesti perushoivaan”, sanoo puheenjohtaja Silja Paavola.

Super muistuttaa, että työntekijä on sosiaalihuoltolain mukaan velvollinen ilmoittamaan kaikista havaitsemistaan epäkohdista ja niiden uhista työnantajalle, jonka puolestaan on puututtava välittömästi epäkohtiin ja ilmoitettava niistä edelleen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranhaltijalle.

”Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei henkilöstöä haluta kuunnella ja ongelmia ratkoa, vaan päinvastoin painostetaan vaikenemaan ongelmista. Superin jäseniltä tulee myös yhteydenottoja, joissa he kertovat työnantajan ryhtyneen vastatoimiin ilmoituksentekijää kohtaan”, Silja Paavola sanoo.

Lue myös:

Kuolemansairaan karut 2 viikkoa: Hoitaja töissä 20 h putkeen, ”yksikään firman puhelin ei vastaa”

Työpäivä 19 h, ylityökorvaus 0 € – Tehy: Näin hallituksen ajama ”halpuuttamistyöaika” toimii