Näinkö saivat lopun haaveet Tallinna-tunnelista, jonka pää olisi Espoossa?

Uudenmaan maakuntahallitus päätti tänään, että lausuntokierrokselle lähtevässä Uusimaa-kaavassa esitetään Tallinnan tunnelista vain Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkeva linjausvaihtoehto.

”Tämä on vaihtoehdoista ainoa, joka kulkee liikenteen valtakunnallisten solmukohtien kautta ja kytkee näin tunnelin riittävän hyvin osaksi valtakunnallista liikennejärjestelmää”, maakuntahallitus totesi.

Tunnelia suunnitteleva Peter Vesterbackan perustama Finest Bay Area Development oli aiemmin toivonut, että Tallinna-tunnelin kaavaa valmisteleva Uudenmaan liitto pitäisi avoinna kaikki kolme ehdotettua reittilinjausta.

Mitkä sitten ovat olleet vaihtoehdot? Suomen ja Viron viranomaisten vetämässä FinEstLink -hankkeessa suositettiin Tallinnasta Helsingin päärautatieaseman alle kulkevaa linjausta. Yksi niistä kulkee Helsingin rautatieaseman ja Pasilan kautta Tallinnaan, toinen taas Helsingin Ilmalan kautta.

Vesterbackan Finest Bay Development -hankeyhtiö taas on ajanut OtaKeila-suunnitelmissaan kolmatta linjausta. Se kulkisi Espoon Otaniemen kautta, missä rautatielinja yhdistyisi länsimetroon sekä Itä-Helsingistä Otaniemeen suunniteltuun pikaraitiotiehen eli Raide-Jokeriin.

LUE MYÖS: Vesterbacka paljasti jo: Helsinki-Tallinna-junalippu 50 €

Kaikissa malleissa Tallinna-tunnelin lähtöpiste olisi Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja päätöspiste Tallinnan lentoasemalla.

Nyt lausuntokierrokselle lähtee siis vain yksi, Helsingin ja Pasilan kautta kulkeva linjaus.

Voiko Espoo-linjaus vielä palata piirustuspöydille?

”En pidä sitä todennäköisenä. Pitäisi tulla niin painavaa palautetta, että maakuntahallituksen kanta muuttuisi toiseksi”, sanoo aluesuunnittelun johtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan liitosta.

Hallitus päätti lähettää lausuntokierrokselle vain yhden ehdotuksen selvin äänin 10-5, vaikka maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok, Espoo) esitti, että kaavassa säilytetään kaikki luonnosvaiheessa olleet linjausvaihtoehdot.

LUE MYÖS: Keskusta linjasi: Tallinna-tunneli rahoitettava yksityisellä rahalla – Valtion rahat käännettävä ”alemman asteen tiestöön”

Päätöstä voi pitää takaiskuna Vesterbackan hankkeelle ja suosimalle linjaukselle.

Tosin tunnelin rakentamiseen ja rahoittamiseen on joka tapauksessa pitkä matka, vaikka viime viikolla Vesterbackan hankkeen kerrottiin saaneen rahoitusta Kiinasta. Todennäköisesti linjausten sijaan suurin haaste on löytää raha rakentamiseen.

Vesterbacka on aiemmin arvostellut Helsingin pormestaria Jan Vapaavuorta (kok) siitä, että ”yksi kyläpäällikkö yrittää nyt väkisin runnoa läpi omaa linjaansa.”

Maakuntahallituksessa Helsinki-Pasila linjauksella oli kuitenkin nyt vahva tuki. Ehdotukseen on nyt pari kuukautta aikaa jättää lausuntoja. Niissä pitäisikin tulla painavaa uutta tietoa, että maakuntahallituksen kanta muuttuisi toiseksi ja Espoo linjaus palaisi vielä pöydälle.

LUE MYÖS: Erikoinen käänne Tallinna-tunnelissa – Berner ja Vesterbacka kuin yhdestä suusta: ”Vain yksi hanke, teemme yhteistyötä”