Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kestävän liiketoiminnan johtava asiantuntija Tiina Haapasalo kertoo EK:n blogissa, että liikenteen sääntely on mullistumassa Suomessa.

– Bussilla, junalla tai taksilla ei ole niin vaan ajeltu. On ollut yksinoikeuksia, vakireittejä, lupajonotusta, paikkavelvoitteita, hintasääntelyä ynnä muuta. Nyt tämä kaikki on rytinällä purkaantumassa yhden lain alle, jonka nimi on liikennekaari, Haapasalo kirjoittaa.

Anne Bernerin (kesk.) johtama liikenne- ja viestintäministeriö kertoi marraskuussa, että liikennekaaressa on tarkoitus koota liikennemarkkinoiden sääntely yhteen paikkaan ja samalla myös keventää tätä sääntelyä.

– Viime viikolla keskusteltiin pariin otteeseen liki sadan ihmisen seminaarissa, millaisia lupa- ja hintaskenaarioita voitaisiin liikennekaaressa sommitella takseille, busseille, pakuille ja rekoille. Työssä on tunnetta mukana. Keskustelussa on mukana liberaaleja lupamalleja, sekamalleja, kokeilumalleja, pienen ja suuren bisneksen lupamalleja. Yhtä mallia jäi kuitenkin kaipaamaan, ja se on, että tarvitaanko tällaiseen erillistä lupaa ollenkaan, EK:n Haapasalo kirjoittaa.

Hän esittää EK:n blogissa vision, jossa lupajärjestelmät olisi poistettu kokonaan ja tavaroiden ja ihmisten kuljetusta yhdistetään.

– Voisiko maitoauto tarjota kyydin kyliltä kirkolle ja ottaa siitä maksun? Maalaisjärki sanoisi, että onnistuu ilman muuta, ja ilman erillistä lupaa, Haapasalo kirjoittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on sanonut varsin suoraan, että tavara- ja henkilöliikennettä pitää jatkossa voida yhdistää:

– Tavoitteena on myös mahdollistaa henkilö- ja tavarakuljetusten yhdistäminen nykyistä paremmin, ministeriö linjasi marraskuussa.

Haapasalo jatkaa pohdintaa:

– Voisiko kuka vaan tarjota kyytiä ja maksaa kyydistä? Voisiko henkilöitä ja tavaraa kuljettaa yhtä matkaa? Ajoneuvojen käyttö ainakin tehostuisi ja euroja säästyisi niin ihmisiltä kuin valtiolta ja kunnilta.

Toisaalta hän huomauttaa, että EU:ta kiinnostaisi, olisiko ilmiö jakamista, vaihdantaa, yhteistyötä vai bisnestä.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikennekaari toteutetaan kolmessa vaiheessa. Liikennekaaressa on tarkoitus ensinnäkin yhdistää joukkoliikennelaki, taksiliikennelaki, laki kaupallisista tavarakuljetuksista, sekä nopeasti toteutettavissa olevin osin eräät kuljettajien ammattipätevyyksiä koskevat säännökset sekä ajoneuvolain eräät säännökset.

Toisessa vaiheessa ”uudistetaan laajemmin liikennealan ammattipätevyys- ja kuljettajankoulutussääntelyä”. Kolmannessa vaiheessa varmistetaan, että liikennejärjestelmää ja siihen liittyviä digitaalisia palveluita koskevat tavoitteet ovat kattavasti tulleet huomioiduiksi.

Ensimmäinen vaihe on tarkoitus saada voimaan ensi vuoden alussa.