Autoala ja Suomen valtio ovat torstaina solmineet vapaaehtoisen ilmastosopimuksen liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tavoitteeksi otetaan muun muassa autokannan keski-iän alentaminen 1,5 prosenttia vuodessa. Sopimukseen kirjatut konkreettiset toimenpiteet rajoittuvat lähinnä valtion verotuksellisiin kannusteisiin ja informaation jakamiseen kuluttajille.

Valtion puolesta sopimusta olivat solmimassa liikenneministeri Anne Berner (kesk) ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk). Viidennes kasvihuonekaasupäästöistä tulee liikenteestä, ministeri Berner sanoo.

”Siksi autoala ja valtio tarvitsevat yhteisiä konkreettisia ilmastotavoitteita, joiden avulla vähennämme autoilun ja raskaan liikenteen päästöjä. Nyt yhteinen tehtävämme on muuttaa autokantaa nolla- ja vähäpäästöiseksi.”

Tavoitteita on neljä

Vanhojen autojen päästöt ovat keskimäärin uusia autoja korkeammat, joten autokantaa pyritään uudistamaan. Yhtenä sopimuksen neljästä tavoitteesta on ”alentaa autokannan keski-ikää ja henkilöautojen keskimääräistä romutusikää 1,5 prosenttia vuodessa”. Muut tavoitteet ovat:

”Vähentää ensirekisteröityjen henkilö- ja pakettiautojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä vähintään neljä prosenttia vuodessa.”

”Lisätä korkeille biopolttoaineosuuksille soveltuvien autojen osuutta erityisesti raskaassa kalustossa.”

”Edistää muiden vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen yleistymistä siten, että niiden osuus ensirekisteröinneistä kasvaa yhteensä vähintään 25 prosenttiin vuoden 2025 loppuun mennessä.”

Toimenpiteet?

Se, kuinka näihin tavoitteisiin päästään, ei välittömästi selviä sopimuksesta. Autoalan toimenpiteistä kerrotaan lähinnä, että autoalan järjestöt ”tekevät kuluttaja- ja yritysviestintää vähäpäästöisistä autovalinnoista ja vaihtoehtoisista käyttövoimista”.

”Lisäksi yritykset muun muassa pitävät vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä ajoneuvoja esittelyautoina ja huollon sijaisautoina ja rakentavat sähköautojen latauspaikkoja toimitiloihinsa”, tiedotteessa kerrotaan.

Esimerkiksi sopimukseen sitoutuvalta autokaupalta edellytetään auton hiilidioksiditasetta koskevan laskelman sisällyttäminen osaksi autosta tehtävää tarjousta ja yritysasiakkaille tehtävää autoetulaskelmaa.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n mukaan nyt solmittava Green deal -sopimus ”tukee autoalan omaa autokannan uudistamiseen tähtäävää ilmastostrategiaa”. Sen kärkitoimia ovat autoilun verorakenteen uudistaminen sekä sähkö- ja kaasuautojen hankintakannusteiden edistäminen. Nämä toimet ovat valtion käsissä.

”Sopimus sisältää monia toimenpiteitä, joilla autoliikkeet voivat lisätä kuluttajien ja yritysten kiinnostusta muun muassa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin”, arvioi hallituksen puheenjohtaja Heikki Häggkvist Autoalan Keskusliitosta tiedotteessa.

Autoalan ilmastosopimus perustuu keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmaan, jonka mukaan liikenteen päästöjä tulisi vähentää puoleen vuoteen 2030 mennessä. Yksittäiset autoliikkeet ja leasingyhtiöt voivat liittyä sopimukseen tekemällä sitoumuksen sitoumus2050.fi-sivustolle. Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry kannustavat jäsenyrityksiään liittymään sopimukseen.

Sopimus on voimassa vuoden 2025 loppuun saakka.

Valtio edistää vähäpäästöisten autojen yleistymistä muun muassa taloudellisilla ohjauskeinoilla, kuten täyssähköautojen hankintatuella ja julkisilla hankinnoilla. Toisaalta hallituksen tuoreita linjauksia autoilun verotuksessa on haukuttu ristiriitaisiksi ilmastotavoitteisiin nähden.

Lue lisää: Eduskunta hyväksyi 19 euron säästön autoilijalle: Kokoomuslainen yllätti keskustelussa – ”Tämä on kyllä tosi erikoinen esitys”

LUE MYÖS:

Sdp heittäisi hallituksen autoveroalen roskiin – Suomi pikavauhtia sähköautojen aikaan

Kansanedustaja myöntää: Uusi autovero on ”järjetön Suomelle” – poistaisi sen kokonaan

Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee