Suomalaisten muotoilu-uskovaisuus selittää sen, miksi suomalaiset eivät ole onnistuneet luomaan maailmaanlaajuisesti tunnettuja kulutusbrändejä kuten ruotsalaiset. Näin sanoo Marimekon toimitusjohtaja Mika Ihamuotila Talouselämän haastattelussa.

- Suomalaisilla oli jo 1960- ja 1970-luvuilla valtavan hyvää muotoilun osaamista. Marimekko, Artek ja Iittala ovat kuitenkin yhä pieniä yrityksiä. Ruotsalaisesta Ikeasta tuli skandinaavisen tyylin levittäjä maailmalla – muotoilun tason ja hinnan suhteen toki eri kategoriassa, Ihamuotila vertaa.

Yritysten on hänen mielestään tyhmää lähteä maailmalle pelkkä muotoilu edellä, olisi se sitten miten hienoa muotoilua tahansa.

-Ei kukaan amerikkalainen tai kiinalainen asiakas lähde kauppoihin ostamaan nimenomaan suomalaista designia. Hän lähtee ostamaan talvitakkia tai jotain kivaa olohuoneeseen.