Kiistelty talousanalyytikko, sekä poppamieheksi että talousneroksi kutsuttu Martin Armstrong ennustaa, että tänään alkaa uusi aika, valtion velkojen jättimäinen kriisi.

Armstrongin elämä ja hänen kehittämänsä talousluottamusmalli oli aiheena eilen Ylen Docventuresissa nähdyssä The Forecaster -dokumentissa.

- Talousluottamusmallin mukaan vuosi 2015 on käännekohta. --- Vuoden 2015 jälkeen valtioiden välinen luottamus ajautuu pahaan kriisiin globaalilla tasolla. Velkakriisi muuttuu kriittisemmäksi vuodesta 2016 vuoteen 2020 asti, Armstrong sanoo dokumentissa.

Armstrongilla on takanaan värikäs elämä. Hän on istunut Yhdysvalloissa vankilassa oikeuden halventamisesta ja petoksesta liittyen taloushuijauksiin.

Armstrong sanoo dokumentissa esillä olevalla luennollaan, että hänen ennusteissaan ”sotasykli” osuu iskukohtaansa vuonna 2014.

- Aina kun käyrät näyttävät näin alas, syntyy separatistista liikehdintää, Armstrong sanoo.

Tänään kirjoitetussa blogitekstissään hän viittaa sotasykliinsä liittyen Ukrainan kriisiin, joka alkoi vuonna 2014 ja toteaa, että tänään, kun sykli saavuttaa huippunsa, Venäjä on aloittanut pommitukset Syyriassa.

Dokumentissa Armstrong sanoo myös näin:

- Kolmas tekijä alkaa nousta esiin vuonna 2016. Kantaväestöt nousevat vastustamaan siirtolaisia, hän sanoo.

Armstrongin mielestä sotien ja rauhattomuuksien taustat ovat aina taloudessa ja poliittiset ilmiöt seuraavat taloustilannetta. Tätä ei Armstrongin mielestä ole ymmärretty. Hän uskoo, että pahin aika taoudessa on vuosien 2016 ja 2020 välillä, jolloin ”meno voi yltyä rumaksi”. Armstrong uskoo euron hajoavan ja pitää mahdollisena, että ”Eurooppa hajoaa ennen pitkää”.

- Tarvitaan lakeja, jotka estävät valtioita lainaamasta rahaa. Olemme samassa tilanteessa kuin 1860-luvulla. Raha ei tee muuta kuin tuottaa korkoa. Ääliöitä riittää joka puolelle, Armstrong sanoo dokumentissa.

Armstrong perustaa ennustuksensa historian tapahtumiin ja runsaaseen määrään dataa, jonka perusteella hän tekee laskelmiaan. Hän on todennut, että pitkälle tulevaisuuteen ennustaminen on helppoa – riittää, että katsoo menneisyyttä. Sen sijaan seuraavan päivän tapahtumien ennustaminen on Armstrongin mukaan huomattavasti vaikeampaa.