Kun lohkolämmitintolpalle ilmestyy sähköauto, taloyhtiön on ratkaistava ainakin yksi tekninen ongelma.

Kiinteistölehden mukaan lohkolämmittimiä varten mitoitetut lämmitintolpat eivät useimmiten sovellu ainakaan monen sähköauton yhtäaikaiseen lataamiseen. Ääritapauksessa sähköauton lataaminen voi vahingoittaa kaapelia tai pistorasioita tai polttaa ryhmäsulakkeet.

Monet taloyhtiöt kieltävät kytkemästä tolppiin edes sisätilalämmittimiä, joiden sähkönkulutus voi olla yli kymmenkertainen moderneihin lohkolämmittimiin verrattuna. Täyssähköauton tarve on puolestaan noin 4–7 kertaa suurempi kuin sisätilalämmittimen.

– Ylirasittuessaan kontaktit kuumenevat ja eristeet saattavat sulaa, josta voi seurata oikosulku ja henkilövaarakin. Kontaktit saattavat myös kulua ja löystyä vaarallisesti. 1990-luvulla ja sen jälkeen rakennetut järjestelmät kestävät rasitusta jonkin verran paremmin kuin vanhemmat, Sähköinen liikenne -hankkeen projektinjohtaja Elias Pöyry kertoo lehden haastattelussa.

Kiinteistölehden mukaan myös taloyhtiön sähköliittymä voi olla pullonkaula: monen sähköauton samanaikainen lataus saattaa viedä puolet sen kapasiteetista, jolloin pääsulake saattaa palaa.

Elias Pöyry sanoo, että lohkolämmitintolpasta saa joskus melko kevyellä muutostyöllä latauspisteen. Kuormitusta ei yleensä voida kuitenkaan lisätä.

– Erityisesti uudemmissa pientaloyhtiöissä lämmityspistorasian johto on usein kytketty suoraan kunkin asunnon sähköjärjestelmään. Silloin yleensä yhden auton voi ladata riskittä ja sähkölaskukin kohdistuu oikein, hän toteaa.