Verkkokauppa CDON.com on saanut kuluttaja-asiamieheltä huomautuksen väkivaltaisista mainoksistaan.

Kuluttaja-asiamies vaatii kauppaa sitoutumaan siihen, että se ei enää käytä mainoksissaan väkivaltaa. CDON.com on sitoutunut vaatimuksiin.

Kyse on tästä YouTubesta-löytyvästä televisiomainossarjasta, jossa perheenjäsenet kamppailevat väkivaltaisesti saadakseen itselleen CDON.comista tulleen paketin. Mainoksissa äiti muun muassa lyö isää paistinpannulla päähän ja isä heittää äidin ruokapöydän yli. Muut perheenjäsenet seurasivat tappeluja tyynesti sivusta.

Mainokset ovat järkyttäneet muun muassa Vauva.fi-sivuston keskustelijoita.

Kuluttaja-asiamies perustelee huomautusta näin:

–Mainoksista välittyi kuva siitä, että CDON.comin tuotteiden vuoksi on täysin hyväksyttävää aiheuttaa perheenjäsenelle vammoja tai suhtautua piittaamattomasti hänelle sattuviin vahinkoihin. Kuluttaja-asiamies katsoi, että mainokset loukkasivat ihmisarvoa ja olivat siksi mainonnan hyvän tavan ja kuluttajansuojalain vastaisia.

–Erityisen tuomittavaa oli, että mainoksia esitettiin televisiossa myös lasten ja nuorten katseluaikaan. Alaikäisiin kohdistuvaa tai heidät tavoittavaa markkinointia arvioidaan aina keskimääräistä tiukemmin, koska he ovat alttiimpia sen vaikutuksille.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan mainokset antoivat myös väärän kuvan siitä, millaisia seurauksia mainoksissa kuvatulla väkivallalla on.

–Erityisesti pienten lasten voi olla vaikea erottaa mainoksen tapahtumia todellisuudesta.

CDON.comin mukaan mainosten tarkoituksena oli välittää elokuvista lainatulla tyylillä mielikuvaa siitä, että asiakkaat odottavat innokkaasti yritykseltä tilaamiaan tuotteita. Kuluttaja-asiamies huomautti, että mainostaja ei voi sivuuttaa markkinoinnin hyvää tapaa koskevia säännöksiä vetoamalla elokuvalliseen kerrontaan tai huumoriin.

Kuluttaja-asiamies vaati, että CDON.com lopettaa ihmisarvoa loukkaavaa väkivaltaa sisältävien mainosten esittämisen eikä enää jatkossa käytä markkinoinnissaan väkivaltaa. CDON.com sitoutui vaatimuksiin.