Takseja on enemmän ja niillä on hyvin ajoja. Samaan aikaan alan liikevaihto ja verotulot putosivat. Ristiriidan voi selittää veronkierron kasvu, Talouselämä kertoo. Osaselitys voi olla liikevaihdon kirjautuminen väärälle toimialalle.

Suomen taksilupajärjestelmä vapautettiin viime kesänä. Tuloksena oli neljänneksen kasvu lupien määrissä. Automäärä kasvoi kymmeneksen.

Samaan aikaan alan liikevaihto ja samalla siis liiketoiminnasta maksetut arvonlisäverot ovat vähentyneet. Miten tämä on mahdollista? Onko harmaa talous kasvanut taksibisneksessä?

Katsotaan ensin mitä alalla on tapahtunut. Ennen uutta lakia kesäkuussa taksilupia oli 9560.

Heinä-joulukuussa 2018 uusia taksilupia myönnettiin noin 3 200 kappaletta. Lopettaneita oli vuoden loppuun mennessä 671, eli nettona lupamäärä kasvoi noin neljänneksen verran.

Bisneksen kasvun suhteen lupia olennaisempaa on taksimäärän kehitys. Syyskuun 2018 lopussa taksikäyttöön merkittyjä henkilöautoja oli Manner-Suomessa 11 158 kappaletta eli noin 10 prosenttia enemmän kuin vuoden 2017 lopussa.

Ala on siis kasvanut. Samaan aikaan verotilastoissa tapahtuu kummia. Taksialan liikevaihto laski viime vuoden syys-joulukuussa kolme prosenttia verrattuna aiempaan vuoteen. Alan liikevaihto oli 304 miljoonaa euroa. Tämä näkyy melko suoraan verojen vähenemisessä, koska alan suurimpia menoeriä ei voi veroista vähentää.

Asia käy ilmi liikevaihtotiedoista, joita Tilastokeskus on kerännyt Taksiliitolle verohallinnon luvuista.

”Jokin tässä mättää”

”Outoa oli myös se, että arvonlisäveroa tilittävien yhtiöiden määrä oli lisääntynyt vain 160 kappaleella. Se on hyvin hämmentävä asia”, sanoo Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola.

Joulukuussa alan valtakunnallinen liikevaihto on pudonnut edellisen vuoden joulukuuhun verrattuna viisi prosenttia.

”Jokin tässä mättää, kun kuitenkin viesti kentältä on se, että kysynnässä ei ole tapahtunut mitään maata mullistavaa”, Jaakola sanoo.

Hän tarkoittaa, että ajojen määrät ovat pysyneet hyvinä. Esimerkiksi Cabonline Finlandin toimitusjohtajan Topi Simolan mukaan yhtiön autokohtainen laskutus on noussut kilpailun vapauttamisen jälkeen.

Liikevaihdon lasku tarkoittaa myös valtiolle tilitettävien arvonlisäverojen laskua. Jokaisesta taksilaskusta lohkeaa verottajalle veroa 10 prosenttia. Olisiko liikevaihdon lasku olisi voinut johtua alemmista taksihinnoista?

Tilastokeskuksen mukaan taksien hinnat putosivat valtakunnallisesti kilpailun alettua. Jo viime syyskuussa hinnat lähtivät kuitenkin nousuun. Tärkeän pikkujoulukauden koittaessa hinnat olivat keskimäärin jo merkittävästi korkeammalla kuin ennen kilpailun alkamista.

LUE MYÖS:

Taksilain piti laskea hintoja – Ministeriö kertoo miksi kävikin toisin

Selvitys paljastaa taksilain hyötyjen jääneen pieniksi – Kansanedustaja: Totaalinen fiasko, jota ei voi perua

Hintatilastossa voi olla vääristymää, sillä Tilastokeskus ei kerää hintatietoja jokaiselta uudelta taksiyrittäjältä, vaan vanhoilta, isoilta yrityksiltä. Ilmeisesti pääkaupunkiseudun entiset monopolitoimijat Taksi Helsinki ja Lähitaksi ovat pystyneet nostamaan hintojaan kilpailusta huolimatta.

Vielä yksi mahdollinen selitys alan liikevaihdon putoamiselle löytyy veronkierron lisäksi. Verohallinnon tilastoissa yrityksen liikevaihto kirjautuu yrityksen ilmoittaman toimialan mukaan.

Taksilupia ovat vapauttamisen jälkeen hakeneet myös yritykset, joilla on ennestään ollut toimintaa muulla alalla, vaikkapa matkailussa. Näiden yrityksen liikevaihto voi kirjautua y-tunnuksen mukaan toiselle alalle. Tällaisten yritysten määrästä ei kuitenkaan ole tietoa ja arviointikin on huteralla pohjalla.

Todennäköiseltä näyttää, että verot vuotavat. Todennäköistä on sekin, että syy ei ole vain joidenkin taksiyrittäjien, vaan kuititta ajaminen sopii osalle matkustajista.

Kysymys on esimerkiksi siitä, kuinka vaikka Uber- ja Yango-sovelluksen kautta kyytejä ottavat kuljettajat raportoivat tulonsa verottajalle. Jos tuloja jää ilmoittamatta, taksialan liikevaihto ja verotulot vuotavat harmaaseen talouteen.

Kuititta ajaminen on helpointa itsenäisille yrittäjille, jotka eivät ole mukana välityskeskuksessa, vaan nappaavat yksittäisiä kyytejä lennosta ja tolpilta. Automäärän kasvusta osa on tullut näistä yrittäjistä vapauttamisen jälkeen.

Lue laajempi juttu Talouselämän sivuilta.

LUE LISÄÄ:

Taksialan verot näyttävät oudoilta – Cabonline-pomo huolestui: ”Taksista pitäisi lähteä tieto suoraan verottajalle”

Taksiliitolta täyslyttäys: Ministeri Anne Bernerin ”syytä tunnustaa virheensä”