Viestintäpalvelut ovat jo vuosikausia olleet Kuluttajavirastoon tulevien ilmoitusten ykkösaihe - tylyjä tarinoita siitä, millaisiin ongelmiin kuluttajat törmäävät päivittäin.

Suomi haluaa tietoyhteiskuntakehityksen edelläkävijäksi - mistä kiikastaa?

- Epäselvä lasku, puhelinliittymän irtisanominen tai ylipäätään vastauksen saaminen asiakaspalvelusta on kuluttajan arkea. Pahimmillaan kafkamaisia kokemuksia - kuolleenkaan henkilön määräaikaista sopimusta ei ole saatu purettua, kertoo viestintäpalveluihin erikoistunut lakimies Miina Ojajärvi.

Muutoksia parempaan on aistittavissa ja hyviä uusia toimintatapoja on löydetty, mutta miksi ne eivät toimi?

- Operaattoreiden kytkykaupat ja pakettihinnat aiheuttavat päänvaivaa. Ei riittäviä tietoja hinnasta, sopimuksen määräaikaisuus ja verkon kattavuus ei tule asiakkaalle aina selväksi. Useasti itse tuote ei ole pääosassa vaan joku lisä 0 euroa, luettelee Kuluttajaoikeusryhmän johtaja Anja Peltonen.

Asiakkaat soittavat Kuluttajavirastoon vain huonoista, ei hyvistä asioista. Viraston sivuilta löytyy tietoa ja vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin.