Pääministeri Alexander Stubbin (kok.) sisäpoliittinen kommentti Ykkösaamussa on herättänyt huomiota poliitikkojen ja politiikkaa seuraavien kansalaisten keskuudessa.

Stubb sanoi tänään Ykkösaamun haastattelussa, että Suomen tarvitsemat rakenneuudistukset jumittavat konsensuspolitiikan vuoksi.

- Jouduimme rakentamaan konsensushallituksen. Hallitustaival on osoitus siitä, että konsensus ei toimi. Suomi on pysähtynyt, meillä on käsijarru päällä. Siihen pitää saada jollain tavalla muutos, Stubb sanoi.

- Jos meidän pitää uudistaa työmarkkinoita, sitä ei pysty nykytilanteessa tekemään ilman työmarkkinajärjestöjä. Konsensus on eräänlaista poliittista populismia. Me poliitikot menemme piiloon konsensuksen taakse. On tarkoituksenmukaista, että jos työmarkkinajärjestöt eivät onnistu tekemään uudistuksia, silloin hallituksen ja eduskunnan pitää ottaa vastuu. Mutta konsensus estää sen, Stubb sanoi.

Stubbin konsensuspuheet on pantu merkille erityisesti Twitterissä.

- Jos pääministerin mielestä Suomen päätöksenteossa on ”käsijarru päällä”, lienee syytä katsoa peiliin, tviittaa perussuomalaisten Simon Elo.

- Kolmikannassa 3 kantaa. Jos se ei toimi, niin tottakai hallituksen pitää toimia. Ja toimiihan se, kommentoi Twitterissä meppi Liisa Jaakonsaari (sd.).