Maanantai tuo mukanaan lievennyksiä ravintoloiden rajoituksiin. Hallitus linjasi viime keskiviikkona, että maanantaista 22. kesäkuuta lähtien ravintolat saavat olla auki kello neljästä alkaen ja ne on suljettava viimeistään kello kaksi. Ravintoloissa saa anniskella aamuyhdeksästä kello yhteen yöllä.

Aukioloaikojen laajentamisen lisäksi myös aiemmin kielletyt noutopöydät sallitaan.

Maanantaista lähtien myös suurinta sallittua asiakasmäärää nostetaan niin, että ravintolan sisätiloissa saa samanaikaisesti oleskella enintään 75 prosenttia liikkeen maksimiasiakasmäärästä. Kaikilla asiakkailla on kuitenkin edelleen oltava istumapaikka.

Lisäksi palvelussa on yhä huolehdittava, etteivät asiakkaat altistu taudin leviämiselle. Asiakkaille on varattava mahdollisuus pestä tai desinfioida kätensä ravintolaan saavuttaessa.

Hallituksen mukaan ravintoloiden loput rajoitukset poistuvat 13. heinäkuuta. Tämänkin jälkeen jokaisella asiakkaalla on kuitenkin oltava istumapaikka.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtajan Timo Lapin mukaan lievennykset ovat merkittäviä muutoksia ravintola-alalle. Esimerkiksi buffet-kiellon poistuminen on Lapin mukaan ollut toivottua erityisesti lounasravintoloiden, liikenneasemien ja hotellien aamiaistarjoilujen kannalta.

”Kohti parempaa ollaan menossa. Toisaalta pitää muistaa, ettei virus ole kuitenkaan vielä poissa. Vaikka tahtotila on, että palataan normaaliin niin nopeasti kuin mahdollista, nämä askeleet mahdollistavat jo entistä paremman toiminnan harjoittamisen”, Lappi toteaa.

Myös NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström ottaa hallituksen päätöksen ilolla vastaan. NoHo Partnersilla on Suomessa yli 200 ravintolaa, joista arviolta 20 prosenttia on edelleen kiinni.

Vikströmin mukaan anniskeluajan pidentämisellä saadaan lisää kannattavia myyntitunteja, mikä on tärkeää sekä liiketoiminnan että työllistämisen näkökulmasta.

”Tämä on iso ja tärkeä askel oikeaan suuntaan ja mahdollistaa myös parinsadan työntekijän kutsumisen takaisin töihin.”

Vikströmin mukaan lievennyksiin pystytään reagoimaan nopeasti, sillä korona-aikana ravintolat ovat joutuneet omaksumaan ketterän toimintamallin ja siirtymään viikkokohtaiseen suunnitteluun.

”On tärkeää, että asiakkaat tuntevat olonsa turvalliseksi tullessaan ravintolaan.”
Timo Lappi, toimitusjohtaja, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa

Rajoitusten lievennyksestä huolimatta ravintola-alalla kestää Lapin mukaan kauan elpyä tilanteesta. Taloudellisista menetyksistä toipuminen voi viedä jopa vuosia.

MaRa onkin esittänyt hallitukselle vetoomuksen arvonlisäveron määräaikaisesta alentamisesta, jotta kysyntä piristyisi vaikean kevään jälkeen.

Erityisen tärkeää on myös asiakkaiden luottamuksen voittaminen.

”On tärkeää, että asiakkaat tuntevat olonsa turvalliseksi tullessaan ravintolaan. Sen eteen on tehty valtava määrä töitä, ja niitä myös jatketaan.”

Kotimaisen kysynnän lisäksi matkailu- ja ravintola-ala kaipaa turisteja. Lapin mukaan tällä hetkellä Suomen viidestä tärkeimmästä turismin lähtömaasta neljässä koronakriisi on vielä kriittisessä tilassa.

”Matkailu- ja ravintola-ala ei tule olemaan kannattavaa niin pitkään kuin ei saada ulkomailta asiakkaita. Vaikka kotimaisia asiakkaita olisikin enemmän, niin ulkomaalaiset asiakkaat ovat äärimmäisen tärkeitä meidän toimialallemme.”

Kesä on kuitenkin lähtenyt ravintoloiden osalta kiitettävästi käyntiin.

”Tämä on käynnistynyt säiden avittamana paljon paremmin kuin itse uskalsin odottaa. Olen luottavainen, että jos ei tule takapakkia viruksen osalta, pääsemme tämän vuoden aikana takaisin tolpillemme ja ensi vuonna palaamaan takaisin normaalimpaan markkinatilanteeseen”, NoHo Partnersin Vikström toteaa.