Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner on tyytyväinen siihen, että Suomen alustavasti esitelty exit-suunnitelma koronaviruksesta rakentuu EU:n niin kutsutun vihreän passin eli koronapassin varaan. Manner pitää hyvänä, että EU:n sisärajat pyritään avaamaan kesäkuussa, mutta kritisoi viivytystä matkailussa EU:n ulkopuolisiin maihin.

"Matkailun avaamisesta näiden maiden osalta puhutaan vasta alkusyksystä, ja se on liian myöhään. Jos katsotaan sellaisia maita kuin Britannia, Yhdysvallat ja Israel, tartuntatilanne ei millään tavalla perustele tätä. Myös suomalaiselle vientiteollisuudelle on Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa sellaisia houkuttelevia vientimarkkinoita, joille meidän pitää päästä liikenteeseen”, Manner sanoo.

Manner toteaa, että matkustamisen avaaminen on vahvasti sidoksissa rokotekattavuuteen, joka on laskenut tartuntamääriä radikaalisti esimerkiksi Israelissa ja mahdollistanut laajasti kotimaanlennot Yhdysvalloissa. Samaa hän toivoo EU:n sisälle esimerkiksi vihreän passin avulla.

”Rokotekattavuus on ehdottomasti yksi asia, jota katsomme erittäin tarkasti, kun mietimme reittien avaamista. Varmasti on niin, että ensimmäisenä palautuu Euroopan lyhyen matkan liikenne. Kotimaan liikenne on jossakin määrin jo nyt palautunut. Kaukoreittien palautumisessa tulee kestämään pidempään.”

Tällä hetkellä lentokysyntää tukee rahtiliikenteen korkea kysyntä ja hinnat, joita on nostanut entisestään Suezin kanavan tukos.

Ratkaisujen oltava ”mahdollistavia, ei poissulkevia”

Business Finlandin johtaja Paavo Virkkunen kuvaa matkailun tilannetta muna–kana-ongelmaksi, jossa matkanjärjestäjien ja lentoyhtiöiden on vaikea korjata rikkoutuneen arvoketjun kysyntää ilman matkakohteiden palveluntarjontaa, jonka kasvattaminen taas vaatisi toimivia yhteyksiä ja asiakkaita. Yhteyksiä ja palveluita ei saada ylös käden käänteessä.

Virkkunen arvioi, että kuluttajille kertyneet säästöt ja patoutunut kysyntä matkailuun voivat toimia suurena moottorina matkailun verkostojen rakentamiseksi uudelleen, kun taas työmatkailu näyttää vähenevän kriisiä edeltävästä ajasta osin pysyvästi.

”Kyllä tässä on selvästi nähtävissä jonkinlainen paradigmanmuutos matkustuksen kysynnässä”, hän sanoo.

Manner uskoo, että osa kotimaisen matkailualan kesästä voi olla pelastettavissa, jos rokotepassi saadaan nopeasti käyttöön. Hän muistuttaa, että matkailu työllistää Suomessa laajasti katsottuna 140 000 ihmistä.

Mannerin mukaan olisi lentoliikenteelle erittäin vaikea tilanne, jos Suomi ylläpitäisi tiukkoja rajoitustoimia myös siinä vaiheessa, kun muut maat alkavat avautua matkailulle.

Virkkusen mukaan matkailun avaamiseksi tehtävien ratkaisujen on oltava ”mahdollistavia eikä poissulkevia”. Mahdollistavana ratkaisuna hän mainitsee pikatestien tiheyden kasvattamisen.

”Siinä vaiheessa kun koronapöly lähtee laskeutumaan, meidän täytyy kyetä lähtemään liikkeelle vähintään samassa tahdissa kuin kilpailijat, koska koronan hälvennyttyä kilpailu matkailussa ja lentoliikenteessä tulee olemaan silmittömän kovaa. Kohdemarkkinat tulevat kilpailemaan keskenään hillittömästi siitä, kuka saa eniten huomiota ja siten rakennettua tunnettuuden kanssa kysyntää ja matkustusta. Siinä meillä ei todellakaan ole varaa jäädä lähtökuoppiin sutimaan siinä vaiheessa, kun kilpailevat maat ja lentoyhtiöt toimivat jo täydellä painolla”, Virkkunen sanoo.

Manner: ”Finnair on pitkän aikavälin sijoituskohde”

Finnairin omistajamäärä on pörssissä noussut hieman yli vuodessa alle 30 000:sta lähes 98 800:aan. Taaleri Capitalin toimitusjohtaja Vesa Heikkilä arvioi, että sijoittajat ovat innostuneet halvasta yksikköhinnasta, jota laski viime keväänä koronapandemia ja sitä seurannut mittava osakeanti.

”Toisaalta Finnair on brändiltään yksi pörssimme parhaita yhtiöitä. Pörssiin on nyt tullut paljon uutta rahaa ja uusia sijoittajia, ja uskon, että Finnair kuten moni muukin kansallinen ikoni on saanut sijoittajia ihan spontaanisti, kun on lähdetty sijoittamaan osakesäästötilien kautta”, Heikkilä sanoo.

”Finnair on tällä hetkellä pitkän aikavälin sijoituskohde, mutta toimialalla tapahtuu tällä hetkellä todella paljon rakenteellista muutosta, ja sitä tapahtuu myös Finnairissa”, Topi Manner sanoo.

”Finnairin ansaintalogiikka muuttuu osin, Finnairin kustannusrakenne muuttuu hyvin merkittävästi tulevaisuuteen, ja jos uskoo siihen, että matkustaminen ja lentoliikenteen volyymit palautuvat, Finnairin tuloslaskelma tulee myös näyttämään erilaiselta”, Manner toteaa.

Mannerin mukaan vie aikaa, ennen kuin Finnair alkaa jälleen maksaa osinkoa. Yhtiön kassan hän sanoo riittävän vielä reilusti yli vuodeksi, vaikka lentotoiminta pysyisi olemattoman pienenä.

Katso kaikki Markkinaraati-lähetykset täältä.

LUE SEURAAVAKSI: