Finnair siirtää Delhin-reitin alihankinnan piiriin loppuvuodesta. Aiemmin yhtiö on siirtänyt Singaporen- ja Hongkongin-reittien matkustamopalvelun alihankintaan.

Delhin-reitin ulkoistamisella ei ole välitöntä vaikutusta Helsingissä työskentelevän matkustamohenkilökunnan määrään. Aiemmin Finnair on siirtänyt Singaporen- ja Hongkongin-reittien matkustamopalvelun alihankintaan.

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen (SLSY) puheenjohtajan Jari Toivosen mielestä Finnairin toiminta herättää kysymyksiä.

”Suomi ja suomalaiset työntekijät eivät pääse hyötymään täysin yhtiön kasvusta. Laskusuhdanteen tullessa on vaara, että alihankinta säilyy ja työpaikat katoavat Suomesta”, Toivonen sanoo.

Finnairin ilmoitus Delhin-reitin siirtämisestä alihankintaan oli työntekijöille yllätys. Luottamusmiehille ei järjestetty tilaisuutta kyseenalaistaa päätöstä tai vaikuttaa sen tekoon.

Vaikka monet halpalentoyhtiöt ovat painineet ongelmien kanssa, Finnairilla on mennyt viime vuodet hyvin.

Edellisvuosi oli yhtiölle kolmas peräkkäinen nopean kasvun vuosi. Liikevaihto kasvoi noin 10 prosenttia vuodesta 2017. Vaikka koko vuoden vertailukelpoinen liiketulos pieneni hieman, se oli reilut 169 miljoona euroa. Suomen valtio omistaa enemmistön Finnairin osakkeista.

Finnairin matkustamopalveluiden johtaja Eveliina Huurre korostaa, että yhtiö on viimeisen kahden vuoden aikana rekrytoinut yli 2 000 uutta työntekijää. Huurteen mukaan alihankintaan siirtymisen tavoitteena eivät ole yksittäiset säästötoimenpiteet.

”Sopimuskumppanuudessa on kustannusten lisäksi useita muitakin Finnairille lisäarvoa tuottavia tekijöitä, alkaen kansainvälisestä osaamisesta aina riskien hajauttamiseen”, Huurre sanoo.

SLSY:n puheenjohtaja Toivonen näkee, että Finnair pyrkii toiminnallaan kiertämään suomalaisia työehtoja.

”Olemme saaneet omilta jäseniltämme ja Finnairin henkilökunnalta järkyttynyttä palautetta. Työntekijöiden huoli koskee sitä, että Finnair voi ilmeisesti siirtää täysin vapaasti reittejä alihankintaan.”

Finnair siirsi Barcelonan- ja Madridin-reittien matkustamopalvelun alihankintaan vuonna 2013. Henkilöstöpalveluyritys Adecco halusi päättää tänä vuonna sopimuksen, ja vajaan 60 hengen espanjalainen matkustamohenkilökunta siirtyi huhtikuussa Finnairin palkkalistoille — espanjalaisin työehdoin.

Finnair solmi viisi kuukautta sitten Palvelualojen työnantajien PALTA ry:n ja Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT ry:n kanssa uuden työehtosopimuksen. Sopimus on pitkä, lähes kolmevuotinen, ja Toivosen mukaan neuvottelut olivat helpot.

”Koska uuden sopimuksen solmimisesta on näin lyhyt aika, tulee miettineeksi, hakeeko Finnair työehtojen heikennystä nyt muuta kautta”, Toivonen sanoo.

Hän näkee, että Finnairin toimintatapaa valtionyhtiönä tullaan puimaan tulevaisuudessa.

”Varmasti tästä tullaan tekemään kyselyitä ihan ministeritasolla asti.”