Taloustutkimuksen toteuttamista Yleisradion puoluegallupeista paljastuu perussuomalaisia hyödyttävä ”bandwagon-efekti”. Näin kirjoittaa Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö ja yhteiskuntatieteiden tohtori Juho Rahkonen tuoreessa Tiede-lehden numerossa. Rahkosen mukaan Taloustutkimuksessa on innostuttu siitä, että ilmiö on nyt nähty Suomessa itse teossa.

Ylen puoluegallupien tarkastelu viikoittain paljastaa, että perussuomalaisten kannatus sahaa voimakkaasti ylös ja alas kuukausien aikana. Heti tulosten julkistamisen jälkeen kannatus nousee pari, kolme prosenttiyksikköä, ja tutkimusjakson loppua kohden se normalisoituu ja asettuu hieman edellisen mittauksen yläpuolelle, Rahkonen kertoo.

Tästä sahausliikkeestä on Rahkosen mukaan pääteltävissä, että vankkuri-ilmiö (bandwagon) toteutuu. Ilmiöllä tarkoitetaan sitä, että tieto gallupmenestyksestä voi lisätä puolueen tai ehdokkaan kannatusta. Suosion kasvu siis ikään kuin kertautuu.

Rahkosen mukaan ilmiö on sosiaalipsykologinen.

- Kun se alkaa vaikuttaa, ihmiset eivät enää vastaa mielipidetutkimuksiin itsenäisesti ajattelevina yksilöinä, vaan alkavat yhä enemmän ottaa huomioon näkemyksiä ja aikomuksia, joita uskovat muilla olevan, Rahkonen selvittää.

Rahkonen huomauttaa, että tieto perussuomalaisten gallupmenestyksestä ei olisi levinnyt ilman mediaa.

Bandwagon-efektin nimi tulee Yhdysvalloissa aikoinaan kiertäneistä sirkuksista, jotka mainostivat itseään kulkueilla. Ensimmäinen vaunu oli bandwagon soittokuntineen houkuttelemassa ihmisiä liittymään kulkueeseen. Sirkussoittokuntia käytettiin 1800-luvulla vaalikampanjoinnissa, mistä ilmiö sai nimensä.