Suomalaisyritykset noudattavat hyvin eri tavoin asiakaspalvelunumeroita koskevaa lakia, joka astui voimaan jo lähes vuosi sitten. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.

Viime kesäkuussa voimaan astui laki, jonka tarkoitus on saada yritykset tarjoamaan olemassa oleville asiakkaille halvempi palvelunumero. Numeroon soittaminen saisi lain mukaan maksaa 8,8 senttiä minuutilta tai normaalin liittymän mukaisen maksun ja siitä voisi esimerkiksi muuttaa tai peruuttaa tilauksen.

– Tämä on mennyt tosi huonosti, toteaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi HS:lle.

Hänen mukaansa ongelmana ovat yritykset, jotka tarjoavat lain mukaista halvempaa palvelunumeroa vain tiettyä asiointia varten.

VR tarjoaa verkkosivuillaan VR Asiakaspalvelu -numeroa, johon soittaminen maksaa 1,99 euroa sekä lisäksi paikallisverkkomaksun. Esimerkiksi sarjalippuihin istumapaikkoja saa varata ja junien kulkutietoja kysyä lain esittämällä 8,8 sentin minuuttihinnalla. Kuluttajaliitosta arvioidaan, että on harhaanjohtavaa tarjota vanhoille asiakkaille asiakaspalvelunumerona kalliimpaa numeroa.