Rantaradan puolesta -kansalaisryhmän mukaan uudelle Helsingistä Turkuun suuntautuvalle tunnin junalle olisi ympäristön kannalta parempi vaihtoehto: nykyisen rantaradan kunnostaminen ja kehittäminen. Kansalaisryhmä järjestää huomenna tiistaina keskustelutilaisuuden aiheesta ja luovuttaa Rantarata kuntoon! -adressin Antti Rinteen hallitukselle.

Tapahtuman kutsussa yhtenä tilaisuuden puhujista mainitaan tuore ministeri Thomas Blomqvist (r). Raaseporilainen Blomqvist on itsekin linjannut rantaradan puolesta tunnin junan sijaan. Blomqvist on Rinteen hallituksen pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministeri.

”Rantarata on Länsi-Uudellemaalle elintärkeä liikenneväylä ja sitä pitäisi kehittää. Vuonna 2016 Raaseporin, Hangon, Inkoon, Siuntion ja Kirkkonummen teettämän selvityksen mukaan Rantaradan kehittäminen olisi myös kustannustehokasta. Sen sijaan lähes 2 mrd euron investointi uuteen ratayhteyteen Helsingin ja Turun välillä ei olisi taloudellisesti kannattava”, Blomqvist kirjoitti maaliskuun lopussa.

Blomqvistin kanta on kiinnostava, sillä Rinteen hallitusohjelmassa linjataan kolmesta suuresta raidehankkeesta. Ne ovat päärata ja sen laajennukset (”Tampereen tunnin juna”), Helsingistä länteen suuntautuva rata (”Turun tunnin juna”) mukaan lukien Espoon kaupunkirata sekä Helsingistä itään suuntautuva rata (”Itärata”).

LUE MYÖS: Liikenneministeri Sanna Marin: 3 suurta raidehanketta ”eivät ehdi liikkeelle” Rinteen hallituksen aikana

”Espoon kaupunkirata nopeuttaisi Rantaradan junayhteyksiä ja se on tarpeen toteuttaa, jotta kaukoliikenneratojen kapasiteettia voidaan vapauttaa ja junaliikenteen häiriöherkkyyttä vähentää. Lisäksi junayhteyksiä voidaan nopeuttaa rakentamalla lisää kohtaamisraiteita Rantaradalle. Näillä kehittämisinvestoinneilla voidaan saavuttaa erittäin myönteisiä vaikutuksia kansantaloudelle ja Rantaradan lähialueille murto-osalla uuden ratayhteyden investointikustannuksista”, Blomqvist kirjoitti maaliskuussa.

Rantaradan puolesta -kansalaisryhmän mielestä rantaradan kunnostamisen hiilijalanjälki olisi pienempi kuin uuden ratayhteyden rakentamisessa. Ryhmän mukaan toisen raideparin rakentaminen osalle Rantarataa maksaa n. 60-120 miljoonaa euroa ja se lyhentäisi Helsingin ja Turun välistä matka-aikaa puolella tunnilla tuntiin ja 25 minuuttiin. Myös Blomqvist on nostanut matka-ajan esiin: hän huomauttaa, että uudella ratayhteydellä ”saavutettaisiin vain 20 minuutin ajansäästö”.

LUE MYÖS: Antti Rinne junahankkeista: ”Uskon että uusi hallitus laittaa montakin käyntiin” – Li Andersson: Osa Turun tunnin junasta voidaan käynnistää nopeasti