Sähköautojen tuotanto on kiihtymässä maailmalla kovaa vauhtia, jotta liikennettä saadaan sähköistettyä ilmastotavoitteiden tahdissa. Sähköautotuotannon pullonkauloja on vielä vaikea ennustaa.

”On hyvin vaikea sanoa, missä pullonkaula tulee olemaan. Tuotanto on nyt räjähtämässä käsiin, kun lähdetään niin matalalta ja kaikissa merkeissä ja malleissa kasvu on niin hurjaa”, sanoo Valmet Automotiven sähköisen liikenteen ratkaisujen johtaja Jyrki Nurmi.

Nurmen mukaan mahdollisia tuotantoketjun kipupisteitä voivat olla raaka-aineet, mutta erittäin suuren merkityksen hän näkee myös akkukennotehtaiden tuotannossa.

Akkukennoja on tähän asti valmistettu pääosin Kaukoidässä, mutta nyt suuret autonvalmistajat ovat pystyttämässä vauhdilla omaa tuotantoa myös Eurooppaan. Nurmi näkee, että kennotuotanto pysyy vastedeskin alihankintana, mutta sitä tehdään yhä tiiviimmässä yhteistyössä isojen autoyhtiöiden kanssa. Esimerkkinä hän mainitsee saksalaisen Volkswagenin ja ruotsalaisen Northvoltin äskettäin tiivistyneen kumppanuuden.

Ongelmia tuotantoketjuissa näkyy jo nyt

Taalerin salkunhoitaja Niko Fagernäs kiinnittää huomiota nykyhetkeen, jossa perinteistenkin autojen valmistusta on alkanut hidastaa merkittävästi globaali pula esimerkiksi tärkeistä puolijohteista.

”Mitä tapahtuu ennen kuin päästään ison skaalan tuotantoon? Meillä on nyt ongelmia tehdä autoja ylipäätään, koska emme saa edes elektronisia komponentteja toimitusketjujen kautta, sillä korona asetti sinne niin suuren shokin”, Fagernäs sanoo.

Tesla otti pitkään muiden akkuja ja rupesi nyt miettimään, että tehdäänpä ne pikkuhiljaa itse. Asenne rupeaa muuttumaan siinä, mitkä asiat ovat kriittisiä toimitusketjussa ja mitä halutaan pitää itsellä. Tähän liittyy myös se, että kaikki tärkeät mineraalit ovat kohta Kiinan hallussa, ja mitä sen kanssa tehdään.”

Suomessa, joka on valmistajien kannalta pieni ja syrjäinen automarkkina, saa jo nyt odottaa esimerkiksi uutta ja omien mieltymysten mukaan tehtyä täyssähköautoa useita kuukausia, kertoo Delta Auton toimitusjohtaja Helena Sauramo.

”Muutaman kuukauden siinä kestää, karkeasti 4-6 kuukautta. Polttomoottoriauto voi tulla vähäsen nopeammin, mutta siinä ei ole välttämättä ratkaisevaa eroa”, Sauramo sanoo.

Sauramon mukaan tuotannon ja toimitusketjun pullonkaulaa nähdään jonkin verran suosituimmissa malleissa, mutta on vaikea yksilöidä, mistä viiveet tarkalleen aiheutuvat.

Katso kaikki Markkinaraati-lähetykset täältä.

LUE SEURAAVAKSI: