Turun kaupunginjohtaja Minna Arve (kok) ihmettelee liikenneministeri Sanna Marinin (sd) täyskäännöstä valtion raideliikennesuunnitelmissa.

Marin peruutti ensitöikseen edeltäjänsä Anne Bernerin suunnitelmat. Mitään VR:n pilkkomista ei tule, Marin vahvisti perjantaina Kauppalehden haastattelussa.

Lue lisää: VR oli jo valmis pilkkomiseen – Uusi hallitus muutti suunnitelmat täysin: ”Markkina on auki”

Marin sanoi perjantaina lisäksi STT:lle, ettei hän ole ”turhan optimistinen” siitä, että nopeiden uusien ratojen rakentaminen pääsisi vielä tällä hallituskaudella käyntiin.

”Kun puhutaan tulevaisuuden isoista linjauksista, vaikkapa tunnin yhteyksistä, niin kyse on huomattavasti pidemmästä aikavälistä kuin yhdestä hallituskaudesta.”

Marin esitti saman linjauksen jo aikaisemmin Uuden Suomen haastattelussa. Lue tarkemmin: Liikenneministeri Sanna Marin: 3 suurta raidehanketta ”eivät ehdi liikkeelle” Rinteen hallituksen aikana

Minna Arve sanoo, että jos Tunnin juna lykkääntyy, Suomi uhkaa menettää EU-tukia.

”On sääli, jos tämä hallitus muuttaa linjaansa eikä teekään isoja panostuksia ilmastoystävälliseen raideliikenteeseen. Jos Tunnin juna lykkääntyy, uhkana menettää satojen miljoonien EU-tuet muualle Eurooppaan. Nyt tarvitaan päätöksiä, odottamalla asia ei paremmaksi muutu”, hän kirjoittaa Twitterissä.

Antti Rinteen (sd) hallitusohjelmassa linjataan kolmesta suuresta raidehankkeesta. Ne ovat päärata ja sen laajennukset (”Tampereen tunnin juna”), Helsingistä länteen suuntautuva rata (”Turun tunnin juna”) mukaan lukien Espoon kaupunkirata sekä Helsingistä itään suuntautuva rata (”Itärata”).

Rantaradan puolesta -kansalaisryhmän mukaan uudelle Helsingistä Turkuun suuntautuvalle tunnin junalle olisi ympäristön kannalta parempi vaihtoehto: nykyisen rantaradan kunnostaminen ja kehittäminen.

Lue lisää: Tuore ministeri vastustanut Turun tunnin junaa, josta on linjattu hallitusohjelmassa – kannattaa nykyradan kunnostamista

THL:n kehittämispäällikkö, oikeustieteen tohtori Henrik Elonheimo mainitsee tämän vaihtoehdon vastatessaan Minna Arvelle.

”Onko kuitenkin niin, että rantarataa kehittämällä voitaisiin matka-ajasta nipistää jopa 30 min ilman että uusia luonto- / asuinalueita raiskataan? Tämä olisi varmaan myös paljon nopeampi ja halvempi tapa helpottaa pendelöintiä.”

Lisää aiheesta:

Sanna Marin: ”Mitään VR:n pilkkomista ei tule” – Ministeri jäädyttää myös Bernerin hankeyhtiöt

Keskustalainen myöntää: Uusi hallitus nollasi Bernerin suunnitelman – Mitä VR:lle nyt tapahtuu?

Sanna Marin romutti Anne Bernerin junasuunnitelmat – ”Se oli meille yllätys, että Järvenpään ratkaisu sai niin suuren roolin”

Sanna Marin keskeytti kilpailutuksen – Nyt alkoi VR:ssä 250 miljoonan euron hankinta