Suomen nuoret näyttävät suuntaa television tulevaisuudelle, arvioi Soneran kuluttajaliiketoiminnan johtaja Jussi Salminen.

Soneran Koti ja tv -tutkimuksen mukaan joka kymmenes 18–24-vuotiaista on lopettanut perinteisen television katselun viimeisen vuoden aikana. Nuorten tapa katsoa tv:tä eriytyy Soneran mukaan muutenkin nopeasti vanhemmista ikäpolvista. Muutos näkyy siten, että toisaalta täysin televisiottomien nuorten osuus on kasvussa, mutta toisaalta myös maksullisten tv-palveluiden suosio kasvaa.

Isoin ero on uutis- ja ajankohtaisohjelmien seuraamisessa: 66 prosenttia suomalaisista katsoo päivittäin uutis- ja ajankohtaisohjelmia, mutta 18‒24-vuotiaista näin tekee vain 31 prosenttia.

- Tutkimuksen tuloksista ei pidä kuitenkaan päätellä, että nuoret olisivat jotenkin vieraantuneet yhteiskunnallisista asioista. Tiedämme, että 18‒24-vuotiaat hankkivat uutisensa television uutis- ja ajankohtaisohjelmien lisäksi etenkin sosiaalisesta mediasta, verkkolehdistä, sekä radiosta, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kari Roose.

Nuorten katselu siirtyykin Soneran mukaan nopeasti internetiin. Ilmaisia videosisältöjä, kuten YouTubea ja erilaisia videoblogeja katsoi 18‒24-vuotiaista 86 prosenttia, kun kaikista vastaajista osuus oli 58 prosenttia. Nuoret katsovat myös internetin kautta tilattavia tv-sisältöjä yli puolet enemmän kuin suomalaiset keskimäärin: nuorista osuus oli 41 prosenttia ja kaikista vastaajista 20 prosenttia.