Yksityistieavustuksiin on kuluvana vuonna varattu rahoitusta 20 miljoonaa euroa. Valtiovarainministeriön esitys ensi vuodelle on reilun kolmanneksen pienempi eli 13 miljoonaa euroa.

Tieyhdistyksen mielestä yksityisteiden rahoitus pitäisi säilyttää vähintään nykyisellä tasolla.

"Kolmanneksen leikkaus yksityistierahoihin on hämmentävä ehdotus tilanteessa, jossa kansatalouteen tarvitaan tuloja enemmän kuin aikoihin”, ihmettelee johtaja Simo Takalammi Suomen Tieyhdistyksestä.

”Yksityistiet ylläpidetään yksityisin voimin, mutta esimerkiksi niiltä lähtevät puukuljetukset ruokkivat koko maan taloutta”, muistuttaa Takalammi.

Kuluvana vuonna perustienpidon rahoitus saatiin nostettua tavanomaiselle tasolle vuoden 2019 ennätyssurkean tilanteen jälkeen. Nyt perustienpidon rahoitusta ollaan jälleen vähentämässä 41 miljoonalla eurolla.

”Perustienpidon rahoituksen ei pidä olla talousarvion jouston kohde. Perustienpidosta tinkiminen ja silmien ummistaminen tiestön huonolle kunnolle ei ongelmia poista, vaan siirtää ja kasvattaa niitä. Perustienpitoon käytettävää rahoitusta pitäisi edelleen nostaa tämän vuotisesta, ei laskea”, Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen toteaa.

Tieyhdistyksen mielestä on positiivista, että vuoden 2020 lisätalousaviossa aloitetut investointihankkeet ovat jatkumassa vuonna 2021.

”Suomalainen tie tehdään Suomessa ja sen hyödyt tulevat suomalaisille. Rakentamisella elvytetään kotimarkkinoita. Ala on edelleen hyvin työvoimavaltaista, joten työllisyysvaikutukset ovat suuret”, toteaa Raitanen.

Isoja töitä hyvin tekeillä

Tieverkon isojen parannustöiden lista on sen sijaan vaikuttava.

Suurimpia tietöitä ovat Hämeenkyrön ohitustie valtatie kolmella sekä nelostien muuttaminen moottoritieksi Kirrin ja Tikkakosken välillä Jyväskylän pohjoispuolella. Kummankin hankkeen määräraha on ensi vuonna 25 miljoonaa euroa.

Mikkelin ja Juvan välinen osuus saa 18 miljoonaa euroa ja nelostien parannustyöt Oulun ja Kemin välillä 17 miljoonaa euroa. Tiehankkeet valmistuvat liikenteelle vuosina 2021–2022.

Joukkoliikennepuolella suurimmat määrärahavaltuutuksen saa Helsinkiin ja Espooseen rakennettava Raide-Jokeri, kaikkiaan 30 miljoonaa. Länsimetron jatke imaisee 23 miljoonaa ja Tampereen ratikan ykkös- ja kakkosvaiheet yhteensä 10 miljoonaa.

Länsimetron jatke Kivenlahteen otetaan käyttöön 2023 ja Jokeri mahdollisesti 2024. Tampereen ratikan ykkösvaihe valmistuu vuoden kuluttua

LUE MYÖS: