Kuva: Lauri Olander

Valtakunnanpolitiikasta vetäytynyt Timo Soini on kirjoittanut kirjan Populismi (Pole-Kuntatieto Oy, 2020). Siinä Soini kertoo oman poliittisen reseptinsä, jonka avulla hän nousi viimein kuudennella yrittämällä eduskuntaan vuonna 2003.

Hänen johtamansa perussuomalaiset kipusi suurten eduskuntapuolueiden joukkoon niin sanotussa jytkyssä vuonna 2011. Menestyksen taustalla oli markkinointiosaamista, viestin tiivistämistä ja brändäämistä – kuin suoraan yritysmaailmasta. LUE MYÖS:

Soini pelasi pitkään politiikan maakuntasarjassa, eikä vanhan puolueen SMP:n sanomakaan enää uponnut 1990-luvun alun suomalaisiin. SMP meni konkurssiin 1995. Soini perusti Raimo Vistbackan ja kumppaneiden kanssa sen raunioille perussuomalaiset.

Nihkeää oli yhä, mutta ennen vuoden 2003 eduskuntavaaleja kuvaan astui mainosammattilainen Jukka Jusula, joka tuotteisti Soinin parempaan myyntikuntoon. Jusula rakensi Soinin suuhun vaalilauseen: ”Kuulen ääniä. Suomalaisia.” Brändin rakennuksessa pistettiin myös kampanjan päävärit uusiksi: sinivalkoisen tilalle tulivat huomiovärit musta ja keltainen. LUE MYÖS:

Soini esiintyi tuossakin kampanjassa reteässä valokuvassa, jota hänen piireissään kutsuttiin ”piiriagrologin tanssiinkutsuksi”. Äänten kuulemista toistettiin niin, että Soinin mukaan jopa iivisniemeläiset pikkupojat kutsuivat häntä äänimieheksi.

Perussuomalaisista nousi eduskuntaan Soinin kanssa yhtä aikaa Helsingin vaalipiirissä Tony Halme, jonka poliittinen uho oli Soinia roisimpaa. Se sopi tuotteeseen nimeltä perussuomalaiset. Puolue pelastui, mutta pysyi marginaalissa vielä pitkään.

Jytkynsä perussuomalaiset saavutti eliittiä eurokriisistä syyttämällä ja maahanmuuttolevyä pyörittämällä. Suuri joukko kansalaisia osti Jussi Halla-ahon joukkoineen markkinoiman ”Nuivan vaalimanifestin”, maahanmuuttokielteisen julistuksen. Soinin mukaan media takasi julkisuuden.

”Markkinointi nollabudjetilla onnistui täydellisesti”, Soini kirjoittaa.

Vuoden 2020 alussa Soini on vapaaherra. Entisen ulkoministerin puheissa vilahtelevat mahdollinen väitöskirja, kryptiset heitot presidentinvaaleista 2024 ja jopa ohjeet kansainvälisille suomalaisyrityksille.

”Pitäisi mennä kysymään populisteilta, mitä Eurooppaan kuuluu”, hän viestitti liike-elämälle maanantaina kirjansa julkistamistilaisuudessa.

Soini arvelee, että populisteilta ­saatava informaatio yhdistettynä muuhun informaatioon voisi auttaa bisneksessä. Miten ja missä, se jää arvoitukseksi.

Häneltä kysyttiin, olisiko hän itse valmis konsultiksi hyvään hintaan. ”Kyllä”, populistimaisteri sanoi, ja sehän yleisöä nauratti.

LUE SEURAAVAKSI: