Euroopassa on käynnissä kaksi kilpailevaa projektia uuden sukupolven hävittäjäkoneiden kehittämiseksi. Asiantuntijat kysyvät nyt, onko niille molemmille elintilaa, kertoo Euractiv-sivusto.

Tulevaisuuden hävittäjien kehitysprojekteja seurataan tarkasti myös Suomessa, sillä ne liittyvät välillisesti myös Suomen HX-hankkeeseen. Molemmissa eurooppalaishankkeissa kehitetään korvaajia koneille, jotka ovat ehdolla Suomen uusiksi hävittäjiksi. Uuden sukupolven konehankkeiden eteneminen voi vaikuttaa siihen, kuinka pitkään niiden edeltäjiä kehitetään.

Saksalais-ranskalais-espanjalainen FCAS-projekti on Euroopan kaikkien aikojen suurin asehanke ja sillä on tarkoitus korvata kyseisissä maissa sekä ranskalainen Rafale-kone että yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon. Kehitystyössä ovat mukana muun muassa Dassault Aviation ja Airbus.

Britannian johtama Tempest-projekti puolestaan kehittää korvaajaa Eurofighterille. Projektiin ovat ilmoittautuneet mukaan Ruotsi sekä Italia ja myös Hollanti on kiinnostunut. Yhtiöistä mukana ovat brittiläiset BAE Systems ja Rolls-Royce sekä italialainen Leonardo.

Euractivin mukaan Ranska oli kiinnostunut Britannian projektista, mutta brexitiin liittyvä epävarmuus ja viimeaikaiset yrityskaupat ovat rapauttaneet uskoa eurooppalaiseen puolustusyhteistyöhön. Jakolinjat syvenevät, sivusto kirjoittaa.

Kaksi konehanketta on parannusta 1990-luvusta, jolloin Eurooppa jakaantui vielä useampiin hävittäjäprojekteihin. Silti asiantuntijat epäilevät Euroopan valintojen järkevyyttä.

”Tämän Euroopan haitallisen jakautumisen vuoksi maat kuten Britannia, Italia, Hollanti, Norja ja Tanska ovat liittyneet Yhdysvaltain F-35-kehitysohjelmaan”, sanoo italialaisen IAI-ajatushautomon Alessandro Marrone.

”Taloudellisesta näkökulmasta kaksi kilpailevaa projektia Euroopassa ei ole järkevää. Itse asiassa useimmat eri kumppaneista molemmissa projekteissa yrittävät vain varmistaa pienen palan kakusta omille kansallisille teollisuusyrityksilleen”, tukee puolustusanalyytikko Victor Mahieu belgialaisesta Beyond the Horizon -ajatushautomosta.

Marrone epäilee kahden eurooppalaisen hankkeen mahdollisuuksia selviytyä alan nykyisessä ympäristössä. Hänen mukaansa alalle olisi edullista, jos hankkeet yhdistyisivät. Tätä IAI ehdotti keväällä julkaistussa raportissaan.

”Silloin Ranskan täytyy luopua kahdenkeskisestä yhteistyöstä Saksan kanssa ja avata neuvottelut Britannian, Italian ja Ruotsin kanssa, jotta kuusi vahvaa eurooppalaista maata voivat yhdistää voimansa”, Marrone pohtii.

Toistaiseksi Ranskan presidentti Emmanuel Macron ei Marronen mukaan näytä merkkejä siitä, että taipuisi tähän.

Nykytilanne uhkaa ajaa Euroopan liian riippuvaiseksi amerikkalaishankinnoista ja jättää Euroopan aseteollisuuden amerikkalaisjättien varjoon.

Myös Euroopan puolustusviraston (EDA) pääjohtaja Jorge Domecq on epäillyt kahden eurooppalaisprojektin menestymismahdollisuuksia.

”Onko kahdelle seuraavan sukupolven hävittäjäjärjestelmälle tilaa Euroopassa? Minulla on epäilykset”, hän sanoi aiemmin.

LUE MYÖS:

Työ käynnissä. Dassault Aviation ja Airbus esittelivät uuden sukupolven hävittäjänsä mallikappaletta kesällä 2019.Kuva: AIRBUS