Ruotsalaisyritys tuo Suomeen mobiilisovellusta, joka rekisteröi käyttäjän kaikki pankki- tai luottokortin ostokset ja tuo vastineena ostotietojen mukaan räätälöityjä etuja, alennuksia ja mainoksia yrityksiltä. Wrapp-yhtiön toimitusjohtaja ja perustaja Aage Reerslev uskoo, että tätä haluavat sekä kuluttajat, kaupat että pankit.

Wrapp-sovellus on viisi vuotta vanhan ruotsalaisyrityksen toinen tuleminen, sillä niin sanotut digitaaliset lahjakortit eivät hypetyksestä huolimatta lähteneet lentoon. Toimitusjohtaja Reerslev sanoo, että vaikka malli on muuttunut, perusidea on sama: tuottaa tapa tehdä perinteisessä offline-kaupassa asioivien kuluttajien profilointiin perustuvaa markkinointia ja kampanjointia.

Jokainen käyttäjän kortilla tekemä ostos niin kaupoissa kuin ravintoloissakin rekisteröityy sovellukseen. Ostokset kerryttävät erilaisia tarjouksia järjestelmässä mukana olevilta liikkeiltä, joissa käyttäjä asioi, mutta myös sellaisilta palvelua käyttäviltä yrityksiltä, joita kiinnostavaan kuluttajaprofiiliin käyttäjä ostoksineen osuu.

Esimerkiksi lentoyhtiön tai matkatoimiston kannattaa kohdella aktiivista lentomatkustajaa tämän ”kuluttajapotentiaalin” mukaan, vaikka tämä olisikin asioinut muissa alan liikkeissä, Reerslev selittää Uudelle Suomelle.

– Idea on päästää yritykset tähän verkostoon, ja antaa heidän nähdä minut niin, että he voivat kohdella minua ostoskäytökseni perusteella, siis tässä tapauksessa aktiivisena lentäjänä, Reerslev sanoo.

– Lentoyhtiö voi ilmoittaa haluavansa lähettää hienon tarjouksen kaikille paljon matkustaville ihmisille, jotka eivät ole asioineet heillä kolmeen kuukauteen. Mutta se ei ole sovelluksen päätarkoitus, vaan se, että jos käyt tietyssä liikkeessä, saat pieniä kannustimia tulla takaisin.

Reerslev vakuuttaa, että yritykset näkevät vain profiilimassan, eivät yksittäisen käyttäjän nimeä, puhelinnumeroa, henkilötunnuksia tai muita häneen yhdistyviä tietoja.

Yritysten kannalta merkittävää on se, että poiketen yksittäisten yritysten omista kanta-asiakasjärjestelmistä Wrappia käyttävä yritys saa tietoa kilpailutilanteestaan. Wrappin mukaan palvelua käyttävä yritys näkee käytännössä reaaliajassa, missä kilpailevissa liikkeissä sovelluksen käyttäjät joukkotasolla asioivat ja mitä ostavat.

Maksutiedot pankeilta: Suomessa mukana Nordea ja pian toinenkin

Korttitapahtumat Wrappin järjestelmä saa tietoonsa pankeilta. Suomessa sovelluksen käyttäminen on alkuun mahdollista vain Nordean asiakkaille, mutta Reerslev kertoo, että mukaan on piakkoin tulossa myös toinen Suomessa toimiva pankki.

Ruotsissa sovellusta käyttää yhtiön oman ilmoituksensa mukaan noin 100 000 kuluttajaa, joiden keski-ikä on 33–34 vuotta.

– 100 000 ihmistä on melko hyvin puolessa vuodessa, Reerslev sanoo.

– Kahden vuoden päästä se on todennäköisesti miljoonia. Ja Suomessa tämä tulee tapahtumaan nopeammin, koska Ruotsissa aloittaessamme meillä oli takanamme vain yksi pankki, Nordea, jonka osuus markkinasta on Ruotsissa melko pieni verrattuna siihen, mitä heillä on Suomessa, hän jatkaa.

Ruotsalaisten käyttäjien ostokset rekisteröityvät jo Suomessa sekä muuallakin ulkomailla, mutta varsinaisia kampanjoita tai alennuksia ei Reerslevin mukaan ole vielä käytössä muissa maissa. Suomessa sovelluksen on määrä tulla virallisesti käyttöön vielä syyskuussa, joten myös kampanjointi alkaa pian.

Wrapp kertoo tekevänsä Ruotsissa kampanjoita noin 180 suuren tuotebrändin ja ketjun kanssa. Merkittävimpiä näistä on vaateketju H&M, joka kuuluu myös Wrappin sijoittajiin Nordea-pankin ohella. Yhtiö ei vielä kerro Suomessa toimivien yhteistyökumppaneidensa nimiä muuten, mutta suurimmat ruotsalaiset ketjut ovat Wrapp-järjestelmässä mukana Suomessakin.

– Olemme myös ottaneet mukaan monta erittäin tunnettua suomalaista brändiä, yhtiöstä kerrotaan Uudelle Suomelle.

Kuluttajat siis saavat ilmaisen sovelluksen käyttämisestä etuja, joiden yksi muoto on toistuvan asioinnin palkitsevat suorat, pienet rahapalautukset. Yritykset toivovat saavansa asiakkaita, jotka tulevat myös uudelleen, ja Wrapp puolestaan saa osansa toteutuvista ostoksista. Entä miksi sovellus kiinnostaa pankkeja?

Reerslevin mukaan pankkien kiristyneen sääntelyn vuoksi. Euroopan unioni sääntelee nykyisin voimakkaasti maksukorttien käytön niin sanottujen siirtohintoja, joten ”pankit ja korttiyhtiöt saavat maksutapahtumista vähemmän itselleen”, Reerslev sanoo. Wrappissa pankit saavat osansa komissiosta, jonka Wrapp ottaa asiakasyrityksiltään toteutuvista ostoista.

– Tällä tavalla [Wrappin järjestelmää tukemalla] pankit saavat osan menettämästään tulosta takaisin. Siksi malli kiinnostaa heitä ja siksi se on win-win-tilanne sekä pankeille, liikkeille että kuluttajalle, Reerslev hehkuttaa.