Kotimaasta muihin EU-maihin suuntautuville puheluille ja viesteille astuu tänään keskiviikkona voimaan hintakatto. Kuluttajille se tarkoittaa halvempia puheluita ja viestejä kotimaasta muihin EU-maihin.

Suomalaiset teleoperaattorit eivät ole kovin huolissaan EU-maiden välisten puheluiden ja tekstiviestien hintakaton vaikutuksista niiden liiketoimintaan.

”Kustannuksia tulee lisää, kun ulkomaanpuheluiden kate pienenee. Kyse ei kuitenkaan ole kovin dramaattisesta asiasta. Kulut eivät ole niin merkittäviä, että tulisi paineita lähteä nostamaan muita hintoja”, DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen sanoo.

EU:n asettama, keskiviikkona toukokuun 15. päivänä voimaan tullut hintakatto puuttuu EU-maiden välillä olleisiin EU:n sisäisten puheluiden ja tekstiviestien suuriin hintaeroihin. Suomalaisoperaattoreiden kuluttaja-asiakkaille muutos tietää aiempaa halvempia puheluita ja tekstiviestejä kotimaasta muihin EU-maihin.

EU-maiden kuluttajat maksavat vastedes kotimaastaan toisiin EU-maihin soittamistaan puheluista ilman arvonlisäveroa enintään 19 senttiä minuutilta ja tekstiviesteistä 6 senttiä kappaleelta. Suomessa 24 prosentin alvilla EU-puheluiden enimmäishinta voi näin olla 0,2356 euroa minuutilta ja -tekstiviestien 0,0744 euroa kappaleelta.

”Teoriassa hintakatto syö jonkin verran katetta, mutta ei niin merkittävästi, että se näkyisi missään muualla”, Elisan kuluttajapuheliittymistä vastaava liiketoimintajohtaja Jan Virkki sanoo.

Hän toteaa, että suuri osa ulkomaille paljon yhteyttä pitävistä on jo aiemmin siirtynyt käyttämään muita palveluita, kuten WhatsAppia ja Skypeä, joissa viestit ja puhelut kulkevat netin välityksellä. Hintakaton tuoma muutos on siten sen verran marginaalinen, ettei se Virkin mukaan synnytä Elisalle paineita muuttaa muiden palveluiden hintoja.

”Hintakatolla ei ole niin suurta merkitystä kuin sillä olisi ollut joskus 10–15 vuotta sitten”, Virkki sanoo.

Telialla liittymiin on kuulunut jo entuudestaan mahdollisuus soittaa ja lähettää tekstiviestejä Suomesta muualle Pohjolaan ja Baltian maihin samaan hintaan kuin kotimaahan. Telian liiketoimintapäällikkö Petri Lindqvist kertoo, ettei kyseinen etu myöskään poistu, vaikka EU-hinnoittelu muuten muuttuu vastaamaan sääntelyä.

”Operaattorina Telialle hintakatolla ei ole hirveän suurta vaikutusta, koska olemme jo aiemmin ottaneet käyttöön lähialueiden edullisemman hinnoittelun. Tarkastelemme kuitenkin koko ajan yhteistyösopimuksiamme, jotta pystymme tarjoamaan asiakkaille kilpailukykyiset palvelut”, Lindqivst sanoo.

Euroopan komission tiedotteen mukaan toiseen EU-maahan soitetun puhelun vakiohinta oli aiemmin EU:ssa keskimäärin kolminkertainen verrattuna kotimaanpuhelun vakiohintaan ja tekstiviestin hinta yli kaksinkertainen.

”Käytännössä hintakatto harmonisoi hinnoittelua niin, ettei pääse enää tulemaan yllätyksiä ulkomaille soitettaessa”, Väisänen sanoo.