Ravintolat valittavat työvoimapulasta ja korkeista palkkakustannuksista sunnuntailisineen, mutta alan yrittäjillä on nyt sauma keventää taakkaansa. Uusi mobiilipalvelua Call Staff lupaa tehostaa työvoiman käyttöä ja parantaa asiakaspalvelua.

Digitaalisen palvelun ansiosta ravintola voi minimoida henkilöstömääränsä, koska turha seisoskelu ja odottaminen vähenevät. Palveleva henkilökunta saa täsmällisen tiedon ruoka- ja juomatilauksista, joten se pystyy nopeasti reagoimaan lähetettyyn palveluviestiin.

–Call Staff synnyttää tehollaan lisämyyntiä. Sen ansiosta yrittäjä välttyy ylimääräisen henkilöstön palkkaamiselta, joten selvää kulusäästöäkin syntyy, kehitystyöhön osallistunut yrittäjä Jukka Siitonen lupaa.

Siitonen huomauttaa, että terassikelien alkaessa ravintoloilla ja terasseilla on ongelmia henkilökunnan palkkauksessa: löytyykö henkilökuntaa, ja uskaltaako sitä yleensä palkata sunnuntaiksi.

–Ravintola-alan palkkakustannuksista on syystäkin käyty paljon julkista keskustelua. Ne kun kohdistuvat viikonloppuun, iltaan ja etenkin pyhäpäiville.

Suomessa on suuri määrä ravintoloita, jotka ovat palkkakustannusten korkeuden takia sunnuntaisin kiinni. Vaihtoehtoisesti sunnuntaisin toimitaan vajaalla miehityksellä.

Lisähenkilökunnan palkkaamiseen liittyy isoja taloudellisia riskejä. Työvoimakustannusten takia henkilökunnan palkkaaminen terasseille ei aina ole liiketaloudellisesti järkevää. Suomessa on jo pitkään vakiintunut toimintatapa, että juomat haetaan tiskiltä itse.

–Tähän saumaan Call Staff iskee. Asiakas voi mobiililaitteella lähettää palvelukutsuja, jotka henkilökunta näkee omalta päätelaitteeltaan ja toimii sitten niiden mukaan, Siitonen kertoo.

Call Staffin kehittäjät haluavat herättää keskustelua siitä, kuinka yksinkertaisella digitaalisella palvelulla voidaan automaatiota lisätä.

Lähde: Kauppalehti