Tänä syksynä talvirenkaat pannaan alle vanhan kaavan mukaan, mutta laki muuttuu vuonna 2020. Talvirenkailla ajelu myös kesällä on lisääntynyt huolestuttavasti.

Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi järjestivät taas syyskuussa neuvontahenkisiä rengasratsioita 30 eri paikkakunnalla. Niissä paljastui huolestuttava ilmiö: vaikka oli kesärengaskausi, talvirenkailla varustettujen autojen osuus oli 5,1 prosenttia eli 1,1 prosenttiyksikköä enemmän kuin syksyn 2017 ratsioissa.

Monien testitulosten mukaan pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas ei pärjää sadekelillä edes loppuun kuluneelle kesärenkaalle. Märällä kelillä kesärenkaat toimivat selvästi talvirenkaita paremmin.

Mutta kun tullaan syksyn ensiliukkaisiin, tarvitaan ehdottomasti taas talvirenkaita. ”Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle kelin eikä kalenterin mukaan", kampanjapäällikkö Hannu Lintala toteaa tiedotteessa.

Ensi vuoden jälkeen myös asiaa koskeva laki muuttuu. Vuonna 2020 voimaan tulevassa tieliikennelaissa talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Vanha kalenteriperusteinen kaava jää historiaan.

Huonorenkaisia autoja oli syyskuisten rengasratsioiden tutkimusotoksessa 8,7 prosenttia eli 0,7 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä vertailupaikkakunnilla eli Helsingissä, Jyväskylässä, Porissa, Rovaniemellä ja Kuopion seudulla. Kesärengastutkimuksessa huonorenkaiseksi luokitellaan auto, jonka kuluneimman renkaan urasyvyys on 0–2 millimetriä. Kesärenkaiden minimiurasyvyys on 1,6 milliä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 milliä.

Renkaiden ilmanpaineissa oli puutteita hieman aiempaa vähemmän. Vähintään 0,5 barin paine-eroja samalla akselilla sijaitsevien renkaiden välillä mitattiin 4 prosentilla autoista eli 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin viime syksynä.