Euroopan kuluttajakeskus varoittaa niin sanotuista tilausansoista, joissa mainoksen tai viestin pohjalta tuotteen tilannut kuluttaja saakin pyytämättä kylkiäisenä jotain, jota ei ymmärtänyt tilaavansa.

- Laihdutuskapselit, hampaidenvalkaisutuotteet, ripsenpidennystuotteet sekä unensaantia helpottavat tuotteet ovat esimerkkejä tuotteista, joihin liittyy näkemyksemme mukaan tällä hetkellä eniten tilausansoja. Tyypillisesti ensin tarjotaan ilmaista tai erittäin halpaa kokeiluerää, joka johtaakin vaivihkaa pidempään ja kalliimpaan tilaukseen. Ansa laukeaa yleensä vasta sitten, kun kuluttaja saa laskun tilaamastaan tuotteesta. Lasku on aina jotain ihan muuta kuin se halpa kokeiluerä tai pari euroa, johon kuluttaja luuli sitoutuneensa, Euroopan kuluttajakeskus varoitaa.

Kuluttajakeskus kertoo myös uudesta ilmiöstä tilausansoihin liittyen.

- Uusi ilmiö on, että lasku tulee vasta tilauksen peruutusajan umpeuduttua. Uutta näyttäisi olevan myös se, että tuotteen tilauksenmukaisuus ei ole havaittavissa ilman tuotepakkauksen avaamista. Pakkauksen avaaminen puolestaan johtaa peruutusoikeuden menetykseen. Moni kuluttaja nöyrtyy tässä kohtaa maksamaan laskun, ja epärehellinen ansaintalogiikka jatkaa voittokulkuaan, kuluttajakeskus kertoo.

Jos kuluttaja joutuu tilausansaan ja yritys sijaitsee EU-maassa, Norjassa tai Islannissa, Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen voi kääntyä neuvojen saamiseksi. Kuluttajakeskuksen apu kuluttajille on ilmaista. Suomalaisten yritysten kohdalla voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.