Kuluttajavirasto ja VR ovat käynnistäneet keskustelut VR:n asiakaspalvelusta sekä kausilipulla matkustavien asemasta lähiliikenteessä.

Osapuolet tapasivat tiistaina, mutta Kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepfer oli niukkasanainen keskusteluiden varsinaisesta sisällöstä ja siitä, mitä Kuluttajavirasto VR:ltä toivoo.

- Keskustelu siitä, mitä tapahtuu toistuvissa lähiliikenteen häiriötapauksissa, jatkuu, Toepher kertoi Uudelle Suomelle.

Kuluttajavirastosta erillinen kuluttajariitalautakunta antoi viime vuoden joulukuussa suosituksen siitä, että VR:n tulisi korvata kausilipulla matkustaneelle asiakkaalleen 20 prosenttia kausilipun hinnasta, kun taajamaliikenteen junavuorot olivat toistuvasti myöhästelleet kuukauden aikana. VR on tähän asti kieltäytynyt maksamasta myöhästymiskorvauksia lähiliikenteen junalipuista.

Toepherin mukaan Kuluttajavirastolle on talven aikana tullut vain muutamia valituksia VR:n toiminnasta. Hän huomauttaa, että valitukset ohjautuvat kuitenkin ensisijaisesti VR:lle.

Seuraava tapaaminen Kuluttajaviraston ja VR:n kesken on tarkoitus järjestää helmikuun puoliväliin mennessä.