Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) lausunto Malmin lentokentästä on saanut hallituskumppani kokoomuksen älähtämään.

Sipilä sanoi eilen muun muassa Yle Uutisten mukaan, että hallitus ”on valmis pelastamaan Malmin lentokentän”.

– Hallituksessa ei ole sovittu Malmin päätöksen perumisesta. Nyt käsitellään eduskunnassa kansalaisaloitetta aiheesta, vastaa kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo tviitissään.

Kokoomuksen ministeriryhmässä liikenneasioista vastaavan ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen korostaa tiedotteessaan, että valtio on jo tehnyt päätöksensä Malmin suhteen. Mykkäsen mukaan valtio on kolme vuotta sitten tehnyt selvän päätöksen intressinsä päättymisestä Malmin kentällä, ja tehnyt sopimuksen alueen hallinnan siirtämisestä Helsingille.

– Valtion päätöksiin ja sopimuksiin pitää voida luottaa. Kentästä ja maasta luopuminen tarkoitti, että helsinkiläiset voivat päättää alueen käytöstä. Kansalaisaloitteen hyväksyminen loukkaisi kunnallista itsehallintoa. Kansalaisaloitetta ei luotu kaavapäätösten valtakunnallisia uusintakierroksia varten, Mykkänen sanoo.

Hän toistaa myös Orpon kommentin siitä, että hallituksessa ei ole sovittu Malmin säilyttämisestä.

Myös kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen ihmettelee pääministerin puheita.

– Valehteliko siis Sipilä sanoessaan, että hallitus on valmis? Jos hallitus on valmis, sen pitää olla hallituksessa sovittu? Vartiainen tviittaa viitaten Petteri Orpon kommenttiin.

Aiheeseen puuttuu myös entinen ministeri, Helsingin kokoomuslainen pormestariehdokas Jan Vapaavuori.

– Onko, Juha Sipilä, maan asiat niin hyvällä tolalla, että pääministeri voi keskittyä kuntapolitikoimaan? Oikeastiko voisitte? Millä rahalla? Vapaavuori tviittaa.

Vapaavuori myös toteaa tviittiinsä liittyvässä keskustelussa, että yksi syy hänelle lähteä pormestariehdokkaaksi on se, että ”Helsingin pitää pystyä pitämään paremmin puoliaan, erilaisia hallituksia vastaan”.

Myös suurin oppositiopuolue SDP ihmettelee Sipilän puheita.

– Sipilän hallitus ei enää tyydy perumaan omia hankkeitaan. Nyt se haluaa perua myös Helsingin kaupungin päätökset, demareiden kansanedustaja Timo Harakka tviittaa.

Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi viime vuonna kuntalaisaloitteen, jossa esitettiin Malmin lentokentän säilyttämistä. Asiasta tehty kansalaisaloite keräsi tuon jälkeen 50 000 allekirjoitusta, joten asia meni eduskunnan käsittelyyn.

Lue myös: Juha Sipilän yllättävä Malmi-heitto: ”Maksaisi miljardin – pelkkä vaalitemppu”

Lue myös:

Valtuutettu listasi 5 syytä: Tämän takia Malmin lentokentän pitää mennä

Asunnot 25 000 ihmiselle, nyt alkaa kaavoitus Helsingissä – ”Häpeän hetki”