Kaavailtu 50 miljoonan euron verotuotto veneistä ja moottoripyöristä saattaa itse asiassa johtaa tilanteeseen, jossa valtio jää tappiolle jopa 85 miljoonaa euroa, laskee Otto Brandt -konsernin johtaja Stefanie Brandt-Tallqvist Kauppalehdelle.

Brandt-Tallqvistin mukaan jo nyt veron valmistelu on vienyt rekistereistä pois noin 100 000 moottoripyörää ja yli 4 600 venettä. Pelkästään venerekistereistä poistuneiden veneiden määrä kasvoi viime vuonna 493 prosenttia. Eniten rekisteristä lähti veneitä, joiden moottorien teho on 40–59,9 kilowattia.

–Moottoripyörävero voisi näillä näkymin tuoda valtiolle korkeintaan 11 miljoonaa euroa ja venevero 10-15 miljoonaa euroa. Mutta jo tällä rekisteristä poistettujen moottoripyörien määrällä valtio on hävinnyt vakuutusveroja 15 miljoonaa euroa, hän huomauttaa.

Kun mukaan lasketaan vielä valtion menetykset arvonlisäveroista, polttoaineveroista sekä arviot veneiden ja moottoripyörien kaupan vähentymisestä, veron vaikutus jää ainakin 35 miljoonaa euroa miinukselle.

–Kun mukaan otetaan vielä toteutumatta jäävä valtion 50 miljoonan euron verotavoite, tavoite on jo 85 miljoonaa euroa pakkasella.

Mikäli vero tulee, veneitä ja moottoripyöriä poistunee rekistereistä vielä lisää. Brandt-Tallqvistin arvion mukaan moottoripyörien määrä voi vähentyä toukokuun alkuun mennessä vielä jopa 30 000:lla.

Brandt-Tallqvistin mielestä valtiota voi vain onnitella huonosta verovalmistelusta.

–En myöskään tiedä, miksi pitäisi edes hakea vaihtoehtoja verolle, joka tuo tappiota. Tässä vaiheessa pitäisi vain myöntää, että idea on tosi huono ja unohtaa se.

Myös saariston elinkeinon pelätään kärsivän verosta samalla kun veneily vähenee.

Suomen Purjehdus ja Veneily -yhdistyksen mukaan venealan liikevaihto laskisi Suomessa liki 10 miljoonaa euroa ja valtio menettäisi samalla palkkamenoja noin viisi miljoonaa euroa.

Perjantaina useita poliitikkoja useista puolueista kannatti jo veron perumista. Veron oli tarkoitus tulla voimaan 1.5.2017.

Lakiluonnoksen mukaan vero olisi 100-300 euroa veneiltä ja veron määrän vaikuttaisi moottorin teho. Veron ulkopuolelle jäisivät veneet, jotka ovat alle 9 metriä pitkiä ja joiden moottoriteho on vähemmän kuin 38 kilowattia eli 52 hevosvoimaa. Moottoripyörälle vero olisi 150 euroa.

Lähde: Kauppalehti, Paula Nikula