Mercedes on aloittanut kautensa Formula ykkösissä kolmella kaksoisvoitolla. Kiinan Shanghain kisassa voittoon ajoi Lewis Hamilton. Paalulta startannut ja toiseksi sijoittunut Valtteri Bottas jäi Hamiltonin taakse startissa ja loisteliaan aika-ajon jälkeen hän jäi kisassa kakkosviulun soittajaksi.

Hamilton sai kunnian voittaa historian tuhannennen F1-osakilpailun.

- Ei ollut kaikkein suoraviivaisin viikonloppu, mutta tiimille fantastinen tulos. Kaksoisvoitto on todella erityinen. Startissa pystyin tekemään eron ja loppu olikin historiaa. On erityistä saavuttaa kaksoisvoitto 1000:ssa F1-kilpailussa, kommentoi Hamilton F1:n tv-haastattelussa viitaten F1-sarjan juhlakisaan tasaluvun täytyttyä.

Hamilton antoi tunnustusta myös Bottakselle.

- Kaikki tekivät kovasti töitä. Valtteri teki myös hyvää työtä. Taktiikka on viimeisessä kolmessa kisassa ollut hyvä ja pyrimme pitämään siitä kiinni tulevissa kisoissa, Hamilton sanoi.

Bottas harmitteli valkoista viivaa, jossa pyörät sutivat.

- Menetin sen (voiton) startissa. Pyörät sutivat valkoisen viivan kohdalla ja menetin sen siinä, enkä päässyt riittävän hyvin liikkeelle. Joskus se on pienestä kiinni. Muuten auto oli okei ja kilpailukyky oli samanlainen, Bottas sanoi F1:n tv-haastattelussa.

Bottas voitti Australiassa ajetun kauden avauskilpailun. Bahrainissa ja Kiinassa hän ajoi toiseksi ja on Hamiltonin jälkeen toisena. Eroa Hamiltoniin on kuusi pistettä.

- Tiimille jälleen hieno tulos. Kausi on vasta alussa ja asiat näyttävät hyviltä, kommentoi Bottas.

Ferrarin nuori monacolaisajaja Charles Leclerc olisi voinut sijoittua kolmanneksi, mutta ajoi maaliin vasta viidentenä. Huonon sijoituksensa Leclerc voi laittaa täysin Ferrarin piikkiin.

Leclerc sai hyvän startin ja nousi kolmanneksi tallikaverinsa Sebastian Vettelin edelle. Kisan alussa Ferrari antoi kuitenkin tallimääräyksen käskettyään Leclercia päästämään Vettel edelleen. Myöhemmin Ferrari vielä ”uhrasi” Leclercin taktiikan osalta ja epäonnistunut ratkaisu maksoi Leclercille yhden sijan.

- En tiedä. Täytyy katsoa dataa ja puhua insinöörien kanssa ymmärtääkseni tilanteen. En halua antaa typeriä kommentteja ennen sitä, Leclerc kommentoi Racefansin mukaan kysymystä, oliko hän saanut riittävästi aikaa Vettelin edessä ennen tallimääräystä.

Leclerc ilmoitti ymmärtävänsä Ferrarin tallimääräysratkaisua sekä taktiikkaa.

- Sebin osalta ymmärrän kokonaiskuvan. Olen varma, että päätöksen takaa löytyy selitys ja tulen ymmärtämään sen. Joka tapauksessa se on nyt mennyttä.

Leclerc tosin sanoi myös, että hänen olisi pitänyt päästä varikolle jo aiemmin, mutta Ferrarin taktiikassa yritettiin taistella Mercedestä vastaan.

- Jos katsotaan tiimin kisaa, tekivät he oikean ratkaisun yrittäessään hidastaa Mercedestä Sebiä varten, minkä uskon olleen tavoitteena, Leclerc sanoi.

Vettelillä ei olisi ollut toki mahdollisuuksia kolmostilaa parempaan.

- Olen tyytyväinen palkintosijaan. Mutta oli myös raskasta. Tarkoitan, että olisin voinut mennä kovempaakin, mutta oli vaikea löytää rytmiä. Paljon on kotityötä edessä. Tulos on hyvä, mutta ei hieno, Vettel sanoi F1:n tv-haastattelussa.

Vettelin mukaan Mercedekset eivät olleet lyötävissä.

- Yritimme pysyä heidän mukanaan, mutta emme vain pystyneet. He olivat liian nopeita startista lähtien.

Leclercin kohtalo jätti jossiteltavaa. Mahdollisesti hän olisi voinut päihittää Vettelin.

- Se oli mielestäni reilu päätös, kommentoi Vettel tallimääräyksestä.

Kimi Räikkönen jatkoi hyviä esityksiään ajamalla Shanghaissa yhdeksänneksi. Räikkönen uskoo, ettei juuri parempaan ollut mahdollisuuksia.

- Auto tuntui aika hyvältä eiliseen verrattuna ja vauhtiakin oli. Lopussa eturenkaat jostain syystä lakkasivat toimimasta. En saanut pidettyä niissä lämpöä. Muuten olisi voinut ehkä parempia sijoituksia yrittää, Räikkönen sanoi C Moren tv-haastattelussa.

Räikkösen mukaan Alfa Romeo ei taktisesti olisi voinut tehdä juuri toisin. Aika-ajoistakin Räikkönen paransi sijoitustaan neljällä pykälällä lähdettyään matkaan 13. ruudusta.

Räikkönen jatkaa F1-pisteissä seitsemäntenä. Alfa Romeo on valmistajien pisteissä viidentenä Räikkösen tuotua tiimille sen kaikki pisteet.

Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi oli Kiinan kisassa vasta 15:s.

Kiinan Grand Prix, lopputulokset:

1. Lewis Hamilton, Britannia, Mercedes, 56 kierrosta 2. Valtteri Bottas, Suomi, Mercedes 3. Sebastian Vettel, Saksa, Ferrari 4. Max Verstappen, Hollanti, Red Bull 5. Charles Leclerc, Monaco, Ferrari 6. Pierre Gasly, Ranska, Red Bull 7. Daniel Ricciardo, Australia, Renault 8. Sergio Perez, Meksiko, Racing Point 9. Kimi Räikkönen, Suomi, Alfa Romeo 10. Alexander Albon, Thaimaa, Toro Rosso 11. Romain Grosjean, Ranska, Haas 12. Lance Stroll, Kanada, Racing Point 13. Kevin Magnussen, Tanska, Haas 14. Antonio Giovinazzi, Italia, Alfa Romeo 15. Carlos Sainz, Espanja, McLaren 16. George Russell, Britannia, Williams 17. Robert Kubica, Puola, Williams

Keskeyttäneet: Lando Norris, Britannia, McLaren, 52, tekninen vika Daniil Kvyat, Venäjä, Toro Rosso, 43, tekninen vika Nico Hülkenberg, Saksa, Renault, 17, tekninen vika