Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Matti Niiranen (kok.) vastaa blogissaan arvosteluun ja suuttumukseen, jota on aiheuttanut päätös Malmin lentokentän asuntorakentamisen etenemisestä.

Kaupunginvaltuusto kaatoi keskiviikkona kuntalaisaloitteen, jossa vaadittiin kentän säilyttämistä lentokäytössä.

– Lentokentän säilyttämistä vaatinut kuntalaisaloite kaatui valtuustossa äänin 55-29. Äänestystulos ennakoi lukuja myös loppuvuodesta valtuustoon tulevan yleiskaavan osalta. Yleiskaavaehdotuksessa Malmin lentokenttä on merkitty asuntoalueeksi, Niiranen kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Lue myös: Asunnot 25 000 ihmiselle, nyt alkaa kaavoitus Helsingissä – ”Häpeän hetki”

Niiranen kannattaa alueen asuntorakentamista eli äänesti kuntalaisaloitteen kaatamisen puolesta. Näin, vaikka ”poliitikon henkilökohtaisen suosion kannalta olisi varmaankin viisainta vastustaa kaikkea rakentamista”, hän kirjoittaa. Muun muassa kansanedustajat ovat kritisoineet valtuuston päätöstä.

– Moni populisti kerääkin irtopisteitä ja liikkuvia ääniä olemalla samaa mieltä jokaisen lobbausryhmän ja yhden asian vastustajan kanssa, Niiranen kirjoittaa.

– Mutta onko se vastuullista toimintaa? Eikö poliitikoilla tulisi kuitenkin olla rohkeutta tehdä valintoja kokonaisedun nimissä? Siitä kai edustuksellisessa demokratiassa on pohjimmiltaan kysymys.

Niiranen itse perustelee kentän asuntorakentamista muun muassa neljän kohdan listalla, johon kuuluvat: Helsingin kilpailukyky, asuntopula, yrityselämän tarpeet sekä korkeat asuntojen hinnat. Lisäksi hän toteaa, että ”Suomen talousveturina toimivan metropolin kasvu on tehtävä mahdolliseksi”.

– Jos ei rakenneta vanhalle lentokentälle, niin olisiko parempi rakentaa vaikkapa Keskuspuistoon? Tai kauas keskustasta, jolloin infrakulut ovat suuremmat ja työmatkat tulevat pidemmiksi? Tai tulisiko vanhoja kaupunginosia tiivistää ottamalla käyttöön niiden puistot? hän pohtii.

– Hyvien uusien asuntorakentamiseen soveltuvien paikkojen löytäminen Helsingistä on ollut viime vuosikymmeninä vaikeaa.

Hänen mukaansa Malmin lentokenttä rakennettiin aikoinaan kaupungin laitamille. Helsingin kasvaessa kenttä ”on jäänyt tiiviin asutuksen, valmiin infrastruktuurin ja erinomaisten liikenneyhteyksien puristukseen”.

– Vain pari kilometriä lentokentältä sijaitseva Malmin keskusta on Pasilan jälkeen pääradan varren tärkein alueellinen palvelukeskus Helsingin rajojen sisällä. Asukkaita Malmilla on nykyisin 24 500. Lentokentän läheisyydessä on siis hyvin paljon valmista infrastruktuuria, minkä johdosta se on kaavataloudellisesti Helsingin parhaimpia asuin- ja toimitilarakentamisen paikkoja, Niiranen kirjoittaa.

Niiranen muistuttaa lisäksi, että valtio ja sen lentokenttäoperaattori Finavia ovat päättäneet vetäytyä Malmilta ”eikä kaupungilla ole mahdollisuuksia lentokenttätoiminnan pyörittämiseen”.