Kuluttajavirastoon ja kuluttajaneuvontaan on tullut runsaasti yhteydenottoja koskien kahta verkkokauppaa, Elektroni.fiä ja Sadkitten.comia.

- Elektroniikkaa myyvän Elektroni.fi:n ja vaatteita myyvän Sadkitten.com:in asiakkaat eivät ole saaneet etukäteen maksamiaan tilauksia luvatussa toimitusajassa. Yritykset eivät myöskään ole vastanneet asiakkaiden puheluihin ja sähköposteihin, Kuluttajavirasto kertoo.

Kuluttajavirasto on vaatinut kaupoilta selvityksiä, mutta ei ole niitä saanut.

- Jos kuluttaja on maksanut tilauksensa luottokortilla, hän voi kääntyä luottokorttiyhtiönsä puoleen ja vaatia siltä rahojensa palautusta. Laskulla tai verkkopankissa ostoksensa maksaneiden kannattaa ottaa yhteyttä poliisiin, virasto neuvoo.

Virasto myös muistuttaa, että kuluttajien kannattaa jo verkkokauppatilausta tehdessään kiinnittää huomiota verkkokaupan tarjoamiin maksuehtoihin.

- Maksaessaan tilauksen etukäteen laskulla tai verkkopankissa kuluttaja ottaa aina riskin siitä, että rahoja ei ehkä saa takaisin.