Teknikens Värld -lehti raportoi Volvoissa käytetystä hengenvaarallisesta dieselmoottorista.

Ruotsalaisen Tobias Larssonin matka katkesi yllättäen, kun Volvo V50 -auton moottori ryntäsi ja lopulta hajosi.

Lehden mukaan ongelma on ollut tiedossa jo vuosia, ja se koskee nelisylinterisiä 1,6 ja 2,0 litran moottoreita. Näitä moottoreita Volvo osti aikoinaan Peugeotilta. Ongelma koskee ennen vuotta 2011 käyttöön otettuja moottoreita.

Ongelma johtuu siitä, että nämä moottorit säännöllisin väliajoin syöttävät ylimääräistä polttoainetta moottoriin polttaakseen hiukkasia hiukkassuodattimesta. Silloin polttoainetta voi myös mennä sylinteriin ja sekoittua moottoriöljyyn. Lopuksi moottoriöljyn määrä on niin suuri, että öljyä siirtyy palotilaan ja syttyy hallitsemattomasti.

Jutun mukaan näin voi tapahtua, jos hiukkassuodatin on tukkeutunut. Se voi johtua siitä, ettei suodatinta ole vaihdettu ajoissa. Suodatin pitäisi vaihtaa 120 000 kilometrin välein. Tämä ongelma voi myös syntyä siitä, että hiukkassuodattimen vaihto ei ole kuitattu auton järjestelmään.

Ryntäävä moottori on tietysti riski moottorille, mutta myös suuri vaara liikenteessä.

Tällaisen moottorin moottoriöljyn tasoa kannattaa seurata tarkkaan. Öljymäärä ei saa ylittää yllärajaa.

Lisäksi on syytä varmistaa, että hiukkassuodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti.

Volvo ei ole yksin, samanlainen ongelma on esiintynyt myös muilla merkeillä, todetaan Teknikens Värld -lehden jutun lopussa.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.